Bezpieczeństwo we flocie – technologia flotowa eksploduje innowacyjnością, zwłaszcza w zakresie gromadzenia, analizy, absorpcji i przetwarzania danych w celu poprawy bezpieczeństwa floty. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) są absolutnym „must have” w nowoczesnej flocie zarządzanej w epidemicznych i post-epidemicznych czasach.
Dane dotyczące bezpieczeństwa mogą pochodzić z wielu źródeł: telematyki, pojazdów (komputerów pokładowych), kierowców, kamer pokładowych i zewnętrznych, urządzeń peryferyjnych typu „czarna skrzynka”, technologii mapowania i innych. W niedalekiej przyszłości, gdy inteligentne miasta w pełni się pojawią, powstanie cała połączona infrastruktura zbierająca jeszcze więcej danych, które będą instruować menedżerów floty, w jaki sposób pojazdy wchodzą w interakcję ze swoim otoczeniem, ze sobą nawzajem i obiektami dla pieszych. Już teraz Cartrack Polska oferuje szereg usług, które poziomem zaawansowania oraz wielowątkowymi integracjami pozwala zarządzać flotą, zadaniami, kierowcami oraz budować rozwinięte struktury w ujęciu MaaS.
Bezpieczeństwo we flocie – jak wykorzystać dane dotyczące użytkowania floty dla jej bezpieczeństwa?
Pierwszy zestaw danych do zbadania (który mogą kontrolować menedżerowie floty) dotyczy użytkowania i utrzymania pojazdów. Oto kilka wskazówek, jak dbać o bezpieczeństwo pojazdów.
- Regularnie planuj konserwację zapobiegawczą. Wiele systemów zarządzania flotą automatyzuje odczyty liczników kilometrów i obsługuje automatyczne alerty dla kierowców i menedżerów floty, gdy zbliża się termin serwisowania lub wystąpią jakieś problemy z pojazdem.
- Konserwacja zapobiegawcza może opierać się na interwałach czasowych, czasie pracy silnika, przebiegu i ostrzeżeniach z pojazdów, aby ograniczyć awarie lub wypadki związane z konserwacją.
- Dane dotyczące ciśnienia w oponach będą również ostrzegać kierowców, gdy ciśnienie jest niepokojące. Mogą również świadczyć o nadmiernym zużyciu ogumienia, usterkach układu jezdnego lub źle rozdystrybuowanym ładunku.
- Dzięki połączonym danym pojazdu ostrzeżenia, takie jak zużycie okładzin hamulcowych, płynu hamulcowego, poziomu płynu chłodzącego, ciśnienia w oponach i płynu do spryskiwaczy szyb, mogą być używane do ostrzegania kierowców i podejmowania działań naprawczych.
- Kierowcy flotowi powinni być przeszkoleni w zakresie przeprowadzania codziennych przeglądów pojazdów.
Jak korzystać z danych monitorowania połączonego; pojazdu i kierowcy?
- Proaktywnie zarządzaj działaniem pojazdu, aby ograniczyć (lub zniwelować ) ryzykowne prowadzenie pojazdu, takie jak przekroczenie prędkości, korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy, jazda pod wpływem alkoholu.
- Ograniczniki prędkości, alkomaty i inne ograniczenia eksploatacyjne mogą być stosowane w pojazdach tam, gdzie jest to dozwolone przez literę prawa i konieczne z uwagi na profil realizowanych działań . Należą do nich „brak startu bez pasów bezpieczeństwa”, wyłączenie korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy, skasowanie testu alkomatem przed uruchomieniem pojazdu i tak dalej.
- Dane te wprowadzone do systemu zarządzania flotą mogą pomóc w zmniejszeniu ryzyka i zwiększeniu transparentności prowadzonych działań. Menedżerowie floty mogą być powiadamiani o niebezpiecznych zachowaniach podczas jazdy i monitorować godziny pracy, dzięki czemu problemy związane z jazdą spowodowane zmęczeniem mogą być rozwiązywane w czasie rzeczywistym. W tym aspekcie znakomicie sprawdza się Dzienny Asystent Jazdy, nagradzane w branżowych plebiscytach rozwiązanie, które pozwala profilować kierowców i zarządzać ich nawykami w trakcie kierowania pojazdami w ramach prowadzenia zdrowej, biznesowej grywalizacji.
- Integracja wbudowanych danych pojazdu z systemem zarządzania flotą może umożliwić menedżerom floty śledzenie sposobu prowadzenia pojazdu i monitorowanie elementów, takich jak nadmierna prędkość, praca na biegu jałowym, ostre hamowanie lub skręcanie, a także korzystanie z pojazdu po godzinach pracy. To skuteczna metoda ułatwiająca rozliczenia księgowe, podejmowanie decyzji o charakterze handlowym i możliwość tworzenia funkcjonalnego raportowania zarządczego.
- Nawet najbardziej doświadczeni kierowcy potrzebują informacji zwrotnej, aby stać się bardziej świadomym i ostrożnym. Warto korzystać z narzędzi, które umożliwiają komunikację wielostronną pojazd-firma-kierowca.
Bezpieczeństwo we flocie – jak wykorzystać dane dotyczące zachowania kierowcy?
- Rekomendujemy aby oprócz nowoczesnych systemów telemetrycznych BIG DATA realizować również programy szkoleniowe z zakresu bezpieczeństwa floty, które zmniejszają prawdopodobieństwo wypadków spowodowanych nieostrożną jazdą i budują odpowiedni poziom świadomości naszych pracowników. Bezpieczeństwo we flocie to bardzo ważny aspekt pracy fleet managera!
- Badania wykazały, że coaching kierowców jest najskuteczniejszy w połączeniu z danymi pobieranymi pojazdu i dowodami z nagrania wideo z kamery samochodowej. Budowanie spójnego, opartego na danych coachingu jest kluczem do poprawy zachowania kierowców i obniżenia kosztów związanych z bezpieczeństwem. Poprawie profilu kierowców sprzyja również zdrowa grywalizacja, która połączona z nowoczesną technologią daje dobre efekty.
- Ważne jest, aby promować kulturę bezpieczeństwa i motywować kierowców poprzez oferowanie zachęt do dobrych zachowań podczas jazdy i aktywnego udziału w programach szkoleniowych. Bezpieczeństwo i CSR nie tylko mogą, ale i powinny iść w parze. Polityka odpowiedzialna społecznie pełni istotną rolę we wspomaganiu i uwierzytelnianiu działań telemetrycznych ukierunkowanych na poprawę zachowań za kierownicą naszych pracowników.
- Używaj danych jako dowodu, a nie kary.
- Wykorzystaj dane swojej floty, aby negocjować lepsze składki ubezpieczeniowe.
Jak zamienić dane floty w praktyczne zastosowania?
- Zachęty dla kierowców — karta wyników dla kierowców to rodzaj oceny wydajności opartej na określonych parametrach jazdy, takich jak nadmierna prędkość, praca na biegu jałowym, skręcanie, ostre hamowanie, mierzona za pomocą systemów śledzenia lub telematyki.
- Karty wyników działają najlepiej, gdy są używane do zachęcania do lepszej jazdy lub oznaczania miejsc, w których są najbardziej potrzebne (dla których kierowców). Nie ma być używane jako kara lub „szpieg w systemie”. W tym zakresie wspaniale spisuje się nowoczesna komunikacja z kierowcami za pośrednictwem aplikacji mobilnej, która stanowi nie tylko zapis dotychczasowych działań, ale jest też inteligentnym wirtualnym trenerem – Dzienny Asystent Jazdy Cartrack to idealne narzędzie w tym zakresie.
Dane są najcenniejsze, gdy są stosowane w praktyce do rozwiązywania problemów lub wspierania inicjatyw, takich jak bezpieczeństwo floty. Posiadanie polityki bezpieczeństwa floty to jedno, wdrożenie jej w praktyce to drugie, a dane są do tego motorem.