Zarządzanie ryzykiem w biznesie i we flocie to proces. W dobie inflacji, niebezpieczeństwa recesji i stagflacji, powinien kultywować go każdy świadomy zarządca przedsiębiorstwa. Podpowiadamy czym jest zarządzanie ryzykiem. Wskazujemy jakie są jego elementy składowe i jak poprawnie realizować układanie procesów. Robimy to aby zminimalizować oddziaływanie negatywnych czynników rynkowych, ekonomicznych i legislacyjnych na biznes.
Gdy koszty prowadzenia firmy w Polsce i na świecie stale rosną – zarządzanie ryzykiem w biznesie to podstawa przetrwania.
Czym jest zarządzanie ryzykiem?
Zarządzanie ryzykiem obejmuje identyfikację, analizę i reagowanie na czynniki ryzyka, które stanowią część życia firmy. Skuteczne zarządzanie ryzykiem oznacza próbę kontrolowania, na ile to możliwe, przyszłych wyników poprzez działanie proaktywne, a nie reaktywne. Dlatego skuteczne zarządzanie ryzykiem oferuje możliwość zmniejszenia zarówno możliwości wystąpienia ryzyka, jak i jego potencjalnego wpływu.
Zarządzanie ryzykiem – struktura i elementy składowe.
Struktury zarządzania ryzykiem są dostosowane do czegoś więcej niż tylko wskazywania istniejących zagrożeń. Dobra struktura zarządzania ryzykiem powinna również obliczać niepewności i przewidywać ich wpływ na biznes. W rezultacie wynikiem jest wybór między akceptacją ryzyka lub jego odrzuceniem. Akceptacja lub odrzucenie ryzyka zależy od poziomów tolerancji, które firma już sobie zdefiniowała.
Na pewno firma ustanawiać powinna zarządzanie ryzykiem jako zdyscyplinowany i ciągły proces w celu identyfikacji i rozwiązywania ryzyka. Wówczas struktury zarządzania ryzykiem mogą być wykorzystywane do wspierania innych systemów ograniczania ryzyka. Obejmują planowanie, organizację, kontrolę kosztów i budżetowanie. W takim przypadku firma zwykle nie doświadcza wielu niespodzianek, ponieważ koncentruje się na proaktywnym zarządzaniu ryzykiem.
Zarządzanie ryzykiem w firmie – odpowiedź na zagrożenia
Reakcja na ryzyko przybiera zwykle jedną z następujących form:
Unikanie: firma dąży do wyeliminowania określonego ryzyka poprzez pozbycie się jego przyczyny.
- Mitygacja: Obniżenie przewidywanej wartości finansowej związanej z ryzykiem poprzez zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka.
- Akceptacja: W niektórych przypadkach firma może być zmuszona do zaakceptowania ryzyka. Ta opcja jest możliwa, jeśli podmiot gospodarczy opracuje zdarzenia awaryjne w celu złagodzenia wpływu ryzyka, gdyby ono wystąpiło.
Tworząc sytuacje awaryjne, firma musi zaangażować się w podejście do rozwiązywania problemów. Rezultatem jest bardzo szczegółowy plan, który można wykonać, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Taki plan umożliwi organizacji biznesowej radzenie sobie z barierami lub przeszkodami na drodze do sukcesu. Stanie się tak ponieważ może poradzić sobie z zagrożeniami, gdy tylko się pojawią.
Znaczenie zarządzania ryzykiem.
Zarządzanie ryzykiem jest ważnym procesem. Jest tak ponieważ daje firmie niezbędne narzędzia, dzięki czemu może odpowiednio identyfikować potencjalne ryzyko i radzić sobie z nim. Gdy ryzyko zostanie zidentyfikowane, łatwo je złagodzić. Ponadto zarządzanie ryzykiem zapewnia przedsiębiorstwu podstawę, na podstawie której może podejmować rozsądne decyzje.
Dla firmy ocena i zarządzanie ryzykiem to najlepszy sposób na przygotowanie się na ewentualności, które mogą stanąć na drodze postępu i wzrostu. Kiedy firma ocenia swój plan radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami, a następnie opracowuje struktury, aby im przeciwdziałać, zwiększa swoje szanse na osiągnięcie sukcesu.
Ponadto progresywne zarządzanie ryzykiem zapewnia, że ryzyka o wysokim priorytecie są traktowane tak agresywnie, jak to możliwe. Co więcej, kierownictwo będzie miało niezbędne informacje, które może wykorzystać do podejmowania świadomych decyzji i zapewnienia rentowności firmy.
Analiza procesu ryzyka w firmie
Analiza ryzyka to jakościowe podejście do rozwiązywania problemów, które wykorzystuje różne narzędzia oceny do opracowania i uszeregowania ryzyk w celu ich oceny i rozwiązania. Oto proces analizy ryzyka:
1. Zidentyfikuj istniejące zagrożenia.
Identyfikacja ryzyka obejmuje głównie burzę mózgów. Firma gromadzi swoich pracowników, aby mogli zapoznać się z różnymi źródłami ryzyka. Następnym krokiem jest uporządkowanie wszystkich zidentyfikowanych zagrożeń w kolejności priorytetów. Ponieważ nie jest możliwe złagodzenie wszystkich istniejących zagrożeń, ustalanie priorytetów zapewnia, że te rodzaje ryzyka, które mogą znacząco wpłynąć na działalność firmy, są rozwiązywane w trybie pilniejszym.
2. Oceń ryzyko.
W wielu przypadkach rozwiązanie problemu obejmuje zidentyfikowanie problemu, a następnie znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Jednak przed ustaleniem, jak najlepiej radzić sobie z ryzykiem, firma powinna zlokalizować przyczynę zagrożeń. Robimy to zadając pytanie: „Co spowodowało takie ryzyko i jak mogło wpłynąć na firmę?”
3. Opracuj odpowiednią odpowiedź.
Gdy podmiot gospodarczy zostanie przydzielony do oceny prawdopodobnych środków zaradczych w celu złagodzenia zidentyfikowanego ryzyka i zapobieżenia jego ponownemu wystąpieniu, musi zadać następujące pytania: Jakie środki można podjąć, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu zidentyfikowanego ryzyka? Ponadto, co najlepiej zrobić, jeśli się powtórzy?
4. Opracować mechanizmy prewencyjne dla zidentyfikowanych zagrożeń.
Tutaj pomysły, które okazały się przydatne w ograniczaniu ryzyka, są przekształcane w szereg zadań. Kolejnym krokiem są plany awaryjne, które można wdrożyć w przyszłości. Jeśli pojawi się ryzyko, plany można wprowadzić w życie.
Zarządzanie ryzykiem we flocie pojazdów firmowych.
Nasze przedsięwzięcia biznesowe napotykają na wiele zagrożeń, które mogą wpłynąć na ich przetrwanie i rozwój. W związku z tym ważne jest zrozumienie podstawowych zasad zarządzania ryzykiem i sposobów ich wykorzystania. Robi się tak aby pomóc w łagodzeniu skutków ryzyka dla podmiotów gospodarczych.
Firmowa flota pojazdów, obok kosztów osobowych, stanowi jedną z największych grup wydatków w budżecie każdego firmy. Aby skutecznie identyfikować, analizować i minimalizować obszary ryzyka w obszarze floty transportowej przedsiębiorstwa należy przede wszystkim:
– zrobić analizę ryzyka wobec całego obszaru floty aby skatalogować obecne i potencjalne zagrożenia w operacyjnym obszarze car fleet managementu organizacji.
– zainwestować w technologię telemetryczną BIG DATA, która pozwoli gromadzić, kategoryzować, analizować i sprawniej podejmować operacyjnie poprawne decyzje.
– ewaluować projekty zarządzania ryzykiem, cały czas monitorować flotę i kierowców, aby wykrywać nowe obszary ryzyk.
Jeżeli szukasz technologii, która umożliwi Ci strategiczne i nowoczesne zarządzanie flota pojazdów wypełnij poniższy formularz. Cartrack Polska dostarcza autorskiej technologii telemetrycznej BIG DATA, która pozwala w kompleksowy i elastyczny sposób minimalizować skutki ryzyka w firmie: