Drogo, ale stabilnie – tak można podsumować miesiące wakacyjne pod kątem kosztów paliwa na polskich stacjach. Średnie ceny PB95 zeszły poniżej 6,60/l, a ON – poniżej 7,80/l. Jednak poziom cen paliw w Polsce cały czas drenuje budżety domowe i flotowe wszystkich, którzy muszą korzystać z samochodów. Europejskie trendy również nie są optymistyczne w tym aspekcie. Finalnie koszty paliwa są dla polskich przedsiębiorców nadal na bardzo wysokim poziomie.
Skąd biorą się wysokie koszty paliwa?
Od połowy czerwca obserwujemy spadek cen gotowych paliw na światowych giełdach. Kontrakty benzynowe na nowojorskiej giełdzie towarowej, teraz wyceniane są na niecałe 2,80 USD za galon. W tym przypadku ceny wróciły do poziomu sprzed inwazji Rosji na Ukrainę. Problemem pozostaje jednak bardzo mocny dolar połączony ze słabością złotego. Waluta amerykańska jest o ok. 70 groszy droższa niż wtedy, gdy wybuchła wojna rosyjsko-ukraińska. Z drugiej strony notowania oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE utrzymują się powyżej poziomów z 24 lutego.
Wysokie koszty paliwa biorą się również z wysokich cen energii (gaz, prąd), które są elementami łańcucha dostaw i procesu produkcji paliwa w rafineriach. Zgodnie z informacjami podawanymi przez portal wysokienapiecie.pl giełdowa cena MWh gazu w ujęciu rok do roku wzrosła o ponad 150% dla odbiorców instytucjonalnych. Co więcej, cena kWh energii elektrycznej dla biznesu wzrosła o ok. 120%. To również ma przełożenie na wysokie koszty paliwa w Polsce.
Promocja na paliwo – Orlen, BP, Moya i Circle K z programami rabatowymi.
Z końcem sierpnia PKN Orlen głosił, że akcję promocję na paliwa przedłuża o 2 tygodnie. Promocja na paliwo na Orlenie dotyczy, tak jak w wakacyjnych miesiącach, zarejestrowanych w programie lojalnościowym VITAY klientów. Będa oni mogli skorzystać z rabatu 30 groszy/litr. Po wtóre – w przypadku posiadaczy Karty Duża Rodzina – rabatu 40 groszy/litr od obowiązujących na stacjach cen paliw.
Za ciosem poszła również marka BP, posiadająca w Polsce prawie 570 stacji, która rabat na paliwo na BP przedłużyła bezterminowo. Warunki promocji są analogiczne jak w przypadku PKN Orlen. Zatem zarejestrowani w programie lojalnościowym PayBack klienci otrzymają na stacjach BP rabat na paliwo na poziomie 30 gr/litr. Natomiast rabat dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny wynosi 40 gr/litr.
Inne marki już przed wakacjami sygnalizowały, że ze względu na wysokie koszty paliwa w Polsce, wprowadzają promocję na tankowania do odwołania. Mowa tutaj o sieci stacji paliw MOYA oraz Circle K. Każda z marek w nieco inny sposób motywuje do zakupów i oblicza rabaty na paliwo. Finalnie jednak za każdym razem obniżenie kosztów paliwa na stacjach związane jest z udziałem w programach lojalnościowych.
Koszty paliwa a promocje. Jak to jest w rzeczywistości?
Warto zauważyć, że w sierpniu 2022 średnie ceny paliw w Polsce kształtowały się na niższym poziomie niż pod koniec Q2 2022. Jak czytamy za analitykami portalu epetrol.pl za PB95 na początku czerwca `22 trzeba było zapłacić średnio 6,86 PLN/litr, a za ON – 7,75 PLN/litr. Okres wakacyjny przyniósł stabilizację i lekką obniżkę cen. Finalnie PB95 w drugiej połowie sierpnia średnio kosztowała na stacjach paliw w naszym kraju 6,55 PLN/litr, a ON – 7,59 PLN/litr. Koszty paliwa ponoszone przez klientów indywidualnych i firmy niestety wracają na kurs „wzrostowy” – oceniają analitycy rynku paliw płynnych.
Pomimo promocji na stacjach, i cen baryłki ropy BRENT na światowych giełdach poniżej 100 dol./baryłka rosnące ceny energii (gaz, prąd) będą powodowały zwiększone koszty rafineryjne i logistyczne związane z przetwórstwem i transportem paliw. Względnie stabilna sytuacja międzynarodowa nie miała tak znaczącego wpływu na niższe koszty paliwa widoczne na pylonach na stacjach benzynowych. I to pomimo cały czas mocnych kryzysów wojennych, energetycznych i ekonomicznych.
Koszty paliwa a rosnące wydatki utrzymania pojazdów w firmach.
Wysokie ceny paliw w drastyczny sposób drenują budżety flotowe firm. Względem zeszłego roku koszty paliwa wzrosły o 25-40%. Jeżeli założymy, że pojazdy w firmach pokonują średniorocznie 35 000 km ze średnim spalaniem na poziomie 6l/100 km wzrost cen o 1,5 PLN/l powoduje w ujęciu rocznym to ponad 3100 PLN więcej wydatków na paliwo na każdym pojeździe osobowym we flocie. Gdy mówimy o flotach składających się z kilkudziesięciu, a nawet kilkuset, pojazdów koszty są ogromne. Finalnie, wtedy straty spowodowane wysokimi kosztami paliw liczone są w setkach tysięcy złotych.
Pamiętajmy również, że koszty paliwa w Polsce należą do najniższych w Europie. Jest to jednak w głównej mierze spowodowane wspomnianymi wyżej rabatami oraz interwencjonizmem Rządu. Centralnie, w ramach Tarczy Antyinflacyjnej, Rząd obniżył podatek VAT i akcyzę na wskazane w ustawie paliwa płynne. Są to wszystko środki czasowe i doraźne. Akcji tych nie należy budżetować i planować w przypadku predykcji kosztów na kolejne miesiące czy kwartały.
Wysokie koszty tankowań we flocie. I co dalej?
Z wyższymi kosztami utrzymania floty będzie trzeba się zmagać nadal. W sierpniu 2022 inflacja przekroczyła 16%, a członkowie RPP już zapowiadają, że wrześniowa podwyżka stóp procentowych nie będzie ostatnią w cyklu. Co więcej, coraz głośniej mówi się o inflacji przekraczającej 20% na początku 2023. Ma się tak stać z uwagi na galopujące ceny nośników energii (gaz, prąd). Studzone są również powoli nastroje, bowiem jeszcze w czerwcu wskazywano, że wrócimy do celu inflacyjnego w 2024 roku (2-3%). Obecnie, mówi się o 2025/2026 roku.
Koszty użytkowania pojazdów firmowych w Polsce wzrosły o ponad 25% – podaje Rzeczpospolita. TCO rośnie w rekordowy szybkim tempie, co przekłada się często na niestety mało przemyślane decyzje decydentów flotowych i zarządów. Należy pamiętać, że koszty paliwa są jednym z głównych składników portfela wydatków ponoszonych na pojazdy w firmie.
Jak zapanować nad kosztami we flocie?
Biznesu nie można realizować w oparciu o kompromisy realizowane w strategicznych obszarach. Redukcja zatrudnienia, zmniejszenie liczebności floty czy nakładanie rygorystycznych limitów bardzo szybko przełoży się na spadek motywacji, jakości i zadowolenia Klientów. Trzeba zachować bezwzględną gotowość organizacji do zmian i dynamiki rynkowej.
Aby skutecznie podejmować decyzje i panować nad kosztami trzeba zainwestować w zaawansowany monitoring GPS floty . Dzięki GPS do floty w skalowalny i nowoczesny sposób można kontrolować koszty paliwa i optymalizować procesy biznesowe. Dzięki autorskiej technologii Cartrack gwarantuje błyskawiczną redukcję kosztów i ROI. Wielokrotnie nagradzane rozwiązania Cartrack są gwarantem podejmowania słusznych decyzji w oparciu o odpowiednio pobrane, skatalogowane i zaprezentowane dane. Finalnie z systemu GPS Cartrack w Polsce korzysta ponad 55 000 aktywnych użytkowników i tysiące firm każdego dnia.
Wypełnij poniższy formularz, aby móc osobiście sprawdzić możliwości systemu Cartrack. Sprawdzisz też korzyści jakie telemetria oraz monitoring GPS floty dają Twojemu biznesowi: