Chińskie auta elektryczne na polskim rynku

Elektromobilność staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. W miarę jak coraz więcej krajów podejmuje kroki w kierunku dekarbonizacji gospodarki, chińskie auta elektryczne zdobywają rosnącą popularność na polskim rynku. Chińska motoryzacja zeroemisyjna budzi jednak mieszane uczucia. Z jednej strony kuszą atrakcyjnymi cenami, z drugiej zaś wciąż pozostają w cieniu europejskich gigantów. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej chińskim autom elektrycznym, które można spotkać na polskich drogach. Na koniec omówimy także ich zalety i wady oraz zastanowimy się, czy warto włączyć je do firmowej floty.

chinskie auta elektryczne, elektryki z chin, cła na chińskie auta elektryczne, cartrack polska

Chińska motoryzacja zeroemisyjna – czy gorsza od europejskiej?

Wielu konsumentów w Polsce zastanawia się, czy chińskie auta elektryczne są w stanie konkurować z europejskimi markami pod względem jakości i innowacyjności. Powszechne są obawy dotyczące trwałości, bezpieczeństwa oraz zaawansowania technologicznego pojazdów z Chin. W rzeczywistości chiński przemysł motoryzacyjny przeszedł ogromną ewolucję w ostatnich latach.

Jak wypada jakość i technologia aut elektrycznych z Chin?

Chińskie koncerny motoryzacyjne, takie jak BYD, NIO, czy Xpeng, inwestują ogromne środki w rozwój technologii oraz badania i rozwój (R&D). Dzięki temu, pojazdy te oferują nowoczesne systemy bezpieczeństwa, zaawansowane technologie baterii i efektywne systemy zarządzania energią. Na przykład, model NIO ES8 jest wyposażony w zaawansowany system autonomicznej jazdy oraz innowacyjny system wymiany baterii, co znacznie skraca czas ładowania pojazdu.

Jak “elektryki z Chin” wypadają w porównaniu do europejskich marek?

Pod względem jakości wykonania, chińskie auta elektryczne zaczynają dorównywać europejskim konkurentom. Oczywiście, istnieją różnice między poszczególnymi modelami, jednak najnowsze pojazdy z Chin często oferują podobny poziom komfortu, wyposażenia i osiągów co ich europejskie odpowiedniki. Warto zauważyć, że chińskie auta elektryczne często oferują więcej za mniejsze pieniądze, co czyni je atrakcyjną opcją dla polskich konsumentów.

Ceny aut Elektrycznych – jakie są i od czego zależą?

Cena auta elektrycznego jest jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzję o zakupie. Chińskie auta elektryczne, choć często tańsze od swoich europejskich odpowiedników, również różnią się cenami w zależności od modelu, wyposażenia oraz innych czynników.

Czynniki wpływające na cenę chińskich aut elektrycznych w Polsce.

1. Technologia baterii aut elektrycznych. Bateria to jeden z najdroższych komponentów auta elektrycznego. Modele wyposażone w bardziej zaawansowane baterie litowo-jonowe o większej pojemności są zazwyczaj droższe. Przykładem jest NIO ES8, który oferuje baterię o dużej pojemności i szybkie ładowanie.

2. Wyposażenie i komfort. Podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, poziom wyposażenia ma duży wpływ na cenę końcową pojazdu. Bogato wyposażone modele, oferujące zaawansowane systemy infotainment, autonomiczną jazdę czy luksusowe wykończenie wnętrza, będą droższe.

3. Dostępne dopłaty i ulgi. W Polsce istnieją różne programy wsparcia dla zakupu aut elektrycznych, takie jak dopłaty czy ulgi podatkowe. Skorzystanie z takich programów może znacznie obniżyć całkowity koszt zakupu pojazdu.

4. Walka cenowa i unijne cła na chińskie auta elektryczne. Komisja Europejska zdecydowała się na nałożenie dodatkowych ceł na chińskie samochody elektryczne, co ma na celu ograniczenie ich konkurencyjności względem europejskich producentów. Obecnie cło na takie pojazdy wynosi 10%, ale planowane jest podniesienie tej stawki do 20-25. KE argumentuje, że chińskie auta są subsydiowane przez rząd, co daje im nieuczciwą przewagę cenową.

Chińskie auta elektryczne w Twojej flocie – na Co zwrócić uwagę?

Decyzja o włączeniu chińskich aut elektrycznych do firmowej floty wymaga dokładnej analizy i rozważenia kilku kluczowych aspektów.

  • Ekonomia i koszty eksploatacji. Jednym z głównych argumentów przemawiających za wyborem chińskich aut elektrycznych są niższe koszty zakupu oraz eksploatacji. Elektryczne pojazdy z Chin często oferują lepszy stosunek jakości do ceny, a niższe koszty ładowania oraz serwisu mogą przynieść znaczne oszczędności w dłuższej perspektywie.
  • Dostępność serwisu i części zamiennych. Przed podjęciem decyzji warto upewnić się, że w Polsce istnieje odpowiednia infrastruktura serwisowa oraz dostępność części zamiennych dla wybranego modelu. Wiele chińskich marek, takich jak BYD czy NIO, rozwija swoje sieci serwisowe w Europie, co może ułatwić eksploatację i serwisowanie pojazdów.
  • Wsparcie techniczne i gwarancje. Chińscy producenci coraz częściej oferują długie gwarancje na swoje pojazdy oraz wsparcie techniczne na wysokim poziomie. Przed zakupem warto dokładnie zapoznać się z warunkami gwarancji oraz dostępnością wsparcia technicznego, aby uniknąć potencjalnych problemów w przyszłości.
  • Ekologiczne aspekty. Wprowadzenie aut elektrycznych do firmowej floty to również krok w kierunku dekarbonizacji działalności. Elektryczne pojazdy przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń, co może pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy oraz przynieść korzyści ekologiczne.

Jakie chińskie auta elektryczne są dostępne w Polsce?

Oto podsumowanie dostępnych chińskich marek samochodów elektrycznych na polskim rynku. Prezentujemy stan na połowę czerwca 2024 roku:

BYD (Build Your Dreams)

BYD to jeden z największych chińskich producentów samochodów elektrycznych, który zdobył uznanie na całym świecie. Modele dostępne w Polsce to m.in. BYD Tang EV oraz BYD e6, oferujące solidne osiągi i nowoczesne technologie. Modele BYD dostępne w Polsce:

1. BYD Tang EV

   – Luksusowy SUV z nowoczesnymi systemami wspomagającymi kierowcę, zaawansowanymi technologiami baterii i solidnym zasięgiem. Zasięg: Około 400-500 km. Cena: Od około 200 000 PLN.

2. BYD e6

   – Przestronny MPV, popularny wśród firm taksówkarskich i usługowych. Zasięg: Około 400 km. Cena: Od około 150 000 PLN.

BYD e6, BYD, chiński elektryk

NIO

NIO, znane z innowacyjnych rozwiązań technologicznych, oferuje modele takie jak NIO ES8 i NIO ET7. Marka ta wyróżnia się zaawansowanymi systemami autonomicznej jazdy oraz systemem wymiany baterii. Modele NIO dostępne w Polsce:

1. NIO ES8

   – Luksusowy SUV z zaawansowanym systemem autonomicznej jazdy i unikalnym systemem wymiany baterii. Zasięg: Około 500 km. Cena: Około 300 000 PLN.

2. NIO ET7

   – Luksusowy sedan z zaawansowanymi funkcjami autonomicznymi i nowoczesnym designem. Zasięg: Około 700 km. Cena: Od około 350 000 PLN.

NIO ET7, chińskie auta elektryczne

Xpeng

Xpeng to kolejny istotny gracz na polskim rynku chińskich aut elektrycznych. Modele takie jak Xpeng P7 i Xpeng G3 zdobywają uznanie dzięki zaawansowanej technologii, wysokiej jakości wykonania oraz konkurencyjnym cenom. Modele Xpeng dostępne w Polsce:

1. Xpeng P7

   – Sportowy sedan z zaawansowaną technologią i nowoczesnym systemem infotainment. Zasięg: Około 600 km. Cena: Od około 250 000 PLN.

2. Xpeng G3

   Kompaktowy SUV z nowoczesnymi technologiami i atrakcyjną ceną. Zasięg: Około 450 km. Cena: Od około 180 000 PLN.

Xpeng

Xpeng to kolejny istotny gracz na polskim rynku chińskich aut elektrycznych. Modele takie jak Xpeng P7 i Xpeng G3 zdobywają uznanie dzięki zaawansowanej technologii, wysokiej jakości wykonania oraz konkurencyjnym cenom. Modele Xpeng dostępne w Polsce:

1. Xpeng P7

   – Sportowy sedan z zaawansowaną technologią i nowoczesnym systemem infotainment. Zasięg: Około 600 km. Cena: Od około 250 000 PLN.

2. Xpeng G3

   Kompaktowy SUV z nowoczesnymi technologiami i atrakcyjną ceną. Zasięg: Około 450 km. Cena: Od około 180 000 PLN.

Xpeng G3, cartrack, auta elektryczne

MG Motor

MG Motor, obecnie należące do chińskiego koncernu SAIC Motor, oferuje modele takie jak MG ZS EV i MG5 EV. Te samochody łączą brytyjskie dziedzictwo z chińską innowacyjnością, oferując dobry stosunek jakości do ceny. Modele MG dostępne w Polsce:

1. MG ZS EV

   – Kompaktowy SUV o brytyjskim dziedzictwie i chińskiej innowacyjności. Zasięg: Około 320 km. Cena: Od około 150 000 PLN.

2. MG5 EV

   – Praktyczne kombi z przestronnym wnętrzem i nowoczesnymi technologiami. Zasięg: Około 400 km. Cena: Od około 140 000 PLN.

MG5 EV

Aiways

Aiways to młoda chińska marka, która zaczyna zdobywać popularność w Europie. Model Aiways U5, kompaktowy SUV elektryczny, jest dostępny na polskim rynku i wyróżnia się nowoczesnym designem oraz przystępną ceną. Modele Aiways dostępne w Polsce:

1. Aiways U5

   – Kompaktowy SUV z nowoczesnym designem i konkurencyjną ceną. Zasięg: Około 410 km. Cena Od około 160 000 PLN.

SERES

SERES, część grupy SF Motors, oferuje modele takie jak SERES 3. Marka ta skupia się na wprowadzeniu nowoczesnych technologii do swoich samochodów, zapewniając solidne osiągi i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Modele SERES dostępne w Polsce:

1. SERES 3

   – Kompaktowy SUV z solidnym wyposażeniem i przystępną ceną. Zasięg: Około 300 km. Cena: Od około 120 000 PLN.

Seres 3, chińskie auta elektryczne, elektryki z chin

Geely

Geely, znane również jako właściciel marki Volvo, wprowadza na rynek europejski swoje samochody elektryczne, takie jak Geely Geometry A. Firma ta inwestuje znaczne środki w rozwój technologii elektrycznych, co przekłada się na wysoką jakość oferowanych pojazdów. Modele Geely dostępne w Polsce:

1. Geely Geometry A

   – Nowoczesny sedan z zaawansowanymi technologiami i eleganckim wyglądem. Zasięg: Około 500 km. Cena: Od około 200 000 PLN.

Marka Maxus

Samochody marki Maxu należąca do SAIC Motor, oferuje na polskim rynku modele takie jak Maxus EV80. Maxus specjalizuje się głównie w pojazdach użytkowych, co czyni ich ofertę atrakcyjną dla firm poszukujących elektrycznych samochodów dostawczych. Modele Maxus dostępne w Polsce:

1. Maxus EV80

   – Elektryczny van, idealny dla firm transportowych i logistycznych. Zasięg: Około 200 km. Cena: Od około 200 000 PLN.

Ora

Ora, marka należąca do Great Wall Motors, znana jest z kompaktowych i stylowych samochodów elektrycznych. Modele takie jak Ora Good Cat (znane również jako Ora Funky Cat w niektórych krajach) zdobywają uznanie dzięki nowoczesnemu designowi i zaawansowanym technologiom. Modele Ora dostępne w Polsce:

1. Ora Good Cat (Funky Cat)

   – Kompaktowy, stylowy hatchback z zaawansowanymi technologiami. Zasięg: Około 400 km. Cena: Od około 130 000 PLN.

Ora Good Cat (Funky Cat)

JAC Motors

JAC Motors wprowadza swoje elektryczne pojazdy, takie jak JAC iEV7S, na polski rynek. Marka ta koncentruje się na dostarczaniu przystępnych cenowo i niezawodnych samochodów elektrycznych. Modele JAC dostępne w Polsce:

1. JAC iEV7S

   – Kompaktowy SUV z nowoczesnymi funkcjami i przystępną ceną. Zasięg: Około 300 km. Cena: Od około 100 000 PLN.

Leapmotor

Leapmotor to młoda marka, która stawia na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Modele takie jak Leapmotor T03, kompaktowy hatchback, są dostępne w Europie, oferując konkurencyjne ceny i solidne wyposażenie. Modele Leapmotor dostępne w Polsce:

1. Leapmotor T03

   – Kompaktowy hatchback z zaawansowanymi technologiami i konkurencyjną ceną. Co ciekawe, model ten od lata 2024 ma być produkowany (montowany) w tyskiej fabryce nalezącej do koncernu Stellantis. Zasięg: Około 300 km. Cena: Od około 90 000 PLN.

 Leapmotor T03

DFSK (Dongfeng Sokon)

DFSK oferuje modele elektrycznych samochodów dostawczych, takie jak DFSK EC35, które są dostępne na polskim rynku. Marka ta koncentruje się na sektorze pojazdów użytkowych, co czyni ich ofertę interesującą dla firm logistycznych i transportowych. Modele DFSK dostępne w Polsce:

1. DFSK EC35

   – Elektryczny van, idealny dla firm logistycznych i transportowych. Zasięg: Około 200 km. Cena: Od około 120 000 PLN.

Zhidou

Zhidou specjalizuje się w produkcji małych, miejskich samochodów elektrycznych. Model Zhidou D2S to kompaktowy, dwumiejscowy pojazd, idealny do poruszania się w zatłoczonych miastach. Modele Zhidou dostępne w Polsce:

1. Zhidou D2S

   – Kompaktowy, dwumiejscowy pojazd miejski, idealny do zatłoczonych miast. Zasięg: Około 150 km. Cena: Od około 70 000 PLN.

Omoda

Omoda to marka będąca częścią chińskiego koncernu Chery Automobile, jednego z największych producentów samochodów w Chinach. Marka ta koncentruje się na produkcji nowoczesnych samochodów elektrycznych, które wyróżniają się innowacyjnym designem i zaawansowaną technologią. Modele Omoda dostępne w Polsce:

1. Omoda 5 EV

   – Kompaktowy SUV z nowoczesnym designem i ciekawymi rozwiązaniami na pokładzie. Zasięg: Około 400-500 km. Cena: Od około 150 000 PLN.

Omoda 5 EV

Jaecoo

Jaecoo to marka specjalizująca się w produkcji elektrycznych SUV-ów i crossoverów, także należąca do koncernu Chery Automobile. Marka ta skupia się na tworzeniu pojazdów o wysokiej wydajności i atrakcyjnym designie, które są przystosowane do różnorodnych warunków drogowych. Modele Jaecoo dostępne w Polsce:

1. Jaecoo 7

   – Średniej wielkości SUV, zaprojektowany z myślą o długodystansowych podróżach, oferujący przestronne wnętrze i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Zasięg: Około 450-550 km. Cena: Od około 180 000 PLN.

Jaecoo 7, cartrack, chińskie auta elektryczne

Chińskie marki samochodów elektrycznych oferują szeroki wybór pojazdów, od kompaktowych miejskich samochodów po luksusowe SUV-y i pojazdy użytkowe. Każda z tych marek wnosi na polski rynek nowoczesne technologie, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i atrakcyjne ceny, co czyni je coraz bardziej popularnymi wśród polskich konsumentów. W miarę jak elektromobilność staje się coraz bardziej powszechna, chińskie auta elektryczne stają się istotnym elementem tej transformacji, oferując ekologiczne i innowacyjne rozwiązania transportowe.

Jak unijne cła na chińskie auta elektryczne wpływają na rynek?

Unia Europejska ogłosiła w połowie czerwca 2024 roku wprowadzenie dodatkowych ceł na importowane z Chin samochody elektryczne. Stało się tak w odpowiedzi na podejrzenia dotyczące nieuczciwego subsydiowania tych pojazdów przez rząd chiński. Decyzja ta jest wynikiem prowadzonego od października zeszłego roku śledztwa antysubsydyjnego, które ma na celu ochronę europejskiego przemysłu motoryzacyjnego przed nadmierną konkurencją ze strony chińskich producentów.

Komisja Europejska stwierdziła, że ma wystarczające dowody na to, że chińskie samochody elektryczne korzystają z szeregu form pomocy państwowej. Zaliczyć do nich można m.in. bezpośrednie transfery funduszy, ulgi podatkowe oraz dostarczanie dóbr i usług poniżej cen rynkowych. Różnica w kosztach produkcji między chińskimi a europejskimi pojazdami elektrycznymi, według analizy banku UBS, wynosi około 30%, co znacząco wpływa na konkurencyjność na rynku europejskim.

Proponowane cła mają wynosić od 25% do 30% i mają na celu zniwelowanie tej różnicy kosztowej, co ma przywrócić równowagę konkurencyjną na rynku. Komisja Europejska chce w ten sposób chronić europejskich producentów przed napływem tańszych, subsydiowanych pojazdów z Chin.

A konkretnie? O jakich wartościach mówimy? Producenci którzy współpracowali przy dochodzeniu – cało w wysokości 17,4%. Producenci, którzy nie wyrazili dobrej woli przy postępowaniu – cało w wysokości 38,1%. Indywidualne taryfy otrzymali: BYD (17,4%), Geely (Volvo, Zeekr – 20%) oraz SAIC (MG, Maxus, Seres – 38,1%).

Jak cła na chińskie elektryki wpływają na rynek?

Chiny zareagowały na te plany zdecydowanie, grożąc odwetem, który mógłby obejmować podniesienie ceł na europejskie pojazdy luksusowe oraz inne produkty, takie jak francuskie koniaki, na które już wcześniej nałożono dochodzenie antydumpingowe. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Chin zaapelowało do UE o zaprzestanie śledztwa, argumentując, że takie działania mogą zakłócić współpracę handlową i stabilność łańcuchów dostaw pomiędzy Chinami a Europą.

Debata na temat wprowadzenia dodatkowych ceł jest także przedmiotem wewnętrznych sporów w Unii Europejskiej. Niektóre kraje, jak Francja, są silnymi zwolennikami takich środków ochronnych, obawiając się utraty konkurencyjności swoich producentów, podczas gdy inne, jak Niemcy, obawiają się negatywnych skutków potencjalnej wojny handlowej z Chinami, która mogłaby zaszkodzić ich przemysłowi eksportowemu.

Decyzja ta wpisuje się w szersze działania Unii Europejskiej mające na celu ochronę kluczowych sektorów gospodarki. Zaliczyć do nich można przemysł motoryzacyjny, półprzewodnikowy i farmaceutyczny, przed nadmierną zależnością od dostawców z zewnątrz oraz wspieranie lokalnej produkcji.

Cały proces dochodzenia antysubsydyjnego ma zakończyć się w lipcu 2024 roku, kiedy to planowane jest wprowadzenie tymczasowych ceł. Ostateczne cła mogą zostać nałożone do listopada tego roku, w zależności od wyników dalszych analiz i decyzji państw członkowskich UE.

chińskie elektryki, chińskie auta elektryczne, chińskie marki aut elektrycznych

Chińska motoryzacja zeroemisyjna w Twojej firmie?

Chińskie auta elektryczne zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku, oferując nowoczesne technologie, atrakcyjne ceny oraz solidne osiągi. Choć wciąż istnieją pewne obawy dotyczące jakości i niezawodności, chińskie marki takie jak BYD, NIO, Xpeng czy MG Motor udowadniają, że są w stanie konkurować z europejskimi gigantami motoryzacyjnymi.

Decyzja o włączeniu chińskich aut elektrycznych do firmowej floty może przynieść wiele korzyści, zarówno ekonomicznych, jak i ekologicznych. Warto jednak dokładnie przeanalizować dostępne opcje, zwrócić uwagę na wsparcie serwisowe oraz warunki gwarancji, aby dokonać najlepszego wyboru. Wobec unijnych reakcji (europejskie cła na chińskie auta elektryczne) należy również śledzić działania UE w tym zakresie.

Elektryfikacja transportu to przyszłość, a chińskie auta elektryczne są istotnym elementem tej transformacji. W miarę jak elektromobilność staje się coraz bardziej powszechna, warto śledzić rozwój tego segmentu rynku i rozważyć korzyści płynące z wprowadzenia zeroemisyjnych pojazdów do codziennej działalności firmy.

Podsumowując, jeżeli planujesz proces dekarbonizacji floty, niezależnie od wyboru marki – powinieneś zwrócić uwagę na technologię wspierającą policzalną stronę elektryfikacji. Dzięki systemom GPS Cartrack Polska możliwa jest policzalna redukcja emisji CO2 oraz zarzadzanie procesem utylizacji aut zeroemisyjnych.