Czy elektryczne ciężarówki to przyszłość ekologicznego transportu?

Czy elektryczne ciężarówki będą naturalnym widokiem na naszych drogach za 10-15 lat? Przemysł ciężarówek średnich i ciężkich (MHDT) odgrywa kluczową rolę w gospodarce Europy. Przyczynia się on do PKB w wysokości 75 miliardów euro i tworząc 577 000 miejsc pracy w 2022 roku.

Jednakże, przemysł ten generuje również około 4% emisji CO2 w Europie. Technologia pojazdów o zerowej emisji obiecuje rewolucję w przemyśle MHDT, pomagając w realizacji celów klimatycznych sektora przy jednoczesnym zachowaniu jego wkładu gospodarczego.

 Czy elektryczne ciężarówki są przyszłością transportu i logistyki?

Czynniki, które będą sprzyjać przyjęciu pojazdów o zerowej emisji, obejmują regulacje, redukcję całkowitych kosztów posiadania, rozwój infrastruktury i szerszą gamę ofert. Badania BCG szacują, że te czynniki rynkowe spowodują, że pojazdy o zerowej emisji stanowić będą 77% rynku MHDT do 2035 roku. W samych tylko regulacjach nowe przepisy ustalą bazę dla przejścia z ciężarówek z silnikami spalinowymi (ICE) na pojazdy o zerowej emisji, zgodnie z dwoma innymi scenariuszami. Elektryczne ciężarówki to bardzo ciężki orzech do zgryzienia dla Komisji Europejskiej oraz branży TSL.

Jeden z proponowanych przez Komisję Europejską scenariuszy doprowadziłby do tego, że pojazdy o zerowej emisji stanowiłyby 49% rynku do 2035 roku. Nazwiemy ten scenariusz podstawowym przypadkiem. Drugi scenariusz, oparty na bardziej rygorystycznych przepisach, wymagałby, aby 97% nowych flot pojazdów było pojazdami o zerowej emisji.

Aby spełnić ten scenariusz w 2035 roku, branża musiałaby wyprodukować nawet do 400 000 ciężarówek o zerowej emisji, wraz z ogniwami akumulatorowymi o łącznej pojemności 230 gigawatogodzin, aby je zasilać. Firmy infrastrukturalne i energetyczne musiałyby dostarczyć dziesiątki tysięcy ładowarek o zerowej emisji oraz 160 terawatów energii elektrycznej, aby utrzymać te pojazdy na drodze. Elektryczne ciężarówki są i będą potężnym wyzwaniem produkcyjnym.

W ramach tego scenariusza (przy założeniu stałej produkcji na poziomie z 2019 roku), szacuje się, że branża MHDT doda do PKB do 32 miliardów euro i do 30 000 miejsc pracy w Europie. Jednakże, przejście na pojazdy o zerowej emisji będzie również miało zróżnicowane implikacje dla istniejących dostawców i producentów OEM.

Producenci OEM mogą stracić 42 000 miejsc pracy związanych z produkcją pojazdów z silnikami spalinowymi, chociaż około jednej szóstej tych strat zostanie zrekompensowana przez nowe miejsca pracy związane z bateriami, co daje netto stratę 35 000 miejsc pracy. Ta liczba jest równoważna z utratą miejsc pracy, która miałaby miejsce, gdyby średniej wielkości europejski producent ciężarówek OEM całkowicie zniknął. Ogólny wkład PKB ze strony producentów OEM wzrośnie jednak o 3 miliardy euro, ze względu na większą wartość dodaną pochodzącą z komponentów związanych z bateriami.

Dostawcy MHDT mogą stracić do 24 000 miejsc pracy, ale te straty zostaną zrekompensowane przez nowe możliwości zatrudnienia w produkcji ogniw akumulatorowych, jednostek napędowych elektrycznych i elektroniki mocy. Zysk netto miejsc pracy może się zwiększyć dalej, jeśli Europa rozszerzy produkcję ogniw akumulatorowych i powiązanych komponentów. Wkład dostawców do PKB wzrośnie o 3 miliardy euro. Jednakże, przejście na komponenty pojazdów zasilanych bateriami nie będzie bezproblemowe dla wszystkich dostawców. Niektórzy prawdopodobnie nie przekształcą swojej działalności, co stworzy okazje dla nowych graczy posiadających ekspertyzę w technologii pojazdów zasilanych bateriami, aby wejść na rynek.

Firmy infrastrukturalne i firmy energetyczne związane z MHDT zrekompensują więcej strat miejsc pracy wśród producentów OEM i dostawców. Firmy infrastrukturalne związane z pojazdami o zerowej emisji dodadzą 6 000 nowych miejsc pracy i 600 milionów euro wkładu PKB. Wpływ jest znacznie większy dla firm energetycznych związanych z MHDT, które dostarczą nawet 55 000 nowych miejsc pracy i 22 miliardy euro PKB, głównie wytwarzając energię elektryczną, która musi wzrosnąć z 1 terawatogodziny (TWh) do 160 TWh, aby zasilić szacowane 1,8 miliona ciężarówek o zerowej emisji, spodziew

anych do 2035 roku w przypadku wysokiego przyjęcia. Ta dodatkowa ilość energii elektrycznej odpowiada produkcji 27 000 turbin wiatrowych na lądzie zdolnych do produkcji do 3 megawatów każda.

Presja na europejskich producentów ciężarówek może być zwiększona przez wejście na rynek graczy spoza Europy, co może obniżyć PKB o maksymalnie 1,4 miliarda euro i zatrudnienie o maksymalnie 7 600 miejsc pracy (przy założeniu, że zewnętrzni producenci OEM osiągną udział w rynku wynoszący 11% na rynku europejskim).

W pokazie slajdów poniżej analizujemy ekonomiczny wpływ dwóch scenariuszy regulacyjnych na PKB i rozwój zatrudnienia w Europie oraz ujawniamy więcej na temat skutków przyszłych scenariuszy przyjęcia pojazdów o zerowej emisji przez poszczególne segmenty łańcucha wartości MHDT.

Jak Przemysł MHDT Może Się Przygotować

Oczekiwane zakłócenia są na tyle znaczące, że europejscy gracze przemysłu ciężarowego powinni zacząć się przygotowywać już teraz. Dostawcy i producenci OEM powinni zaktualizować swoje modele biznesowe i przeprojektować swoje zespoły robocze, aby wypracować zdolności potrzebne do produkcji ciężarówek o zerowej emisji. Firmy infrastrukturalne powinny zacząć budować i skalować zharmonizowany system ładowania ciężarówek, a firmy energetyczne powinny przygotować się do budowy sieci energetycznej zasilanej energią odnawialną, aby ją wspierać.

Niezależnie od tempa zmian, niektórzy gracze w przemyśle MHDT będą musieli wprowadzić duże zmiany w swoich portfelach produktów i operacjach. Inni będą musieli rozbudować infrastrukturę fizyczną i sieć energetyczną potrzebną do obsługi pojazdów zasilanych czystą energią.

Dostawcy muszą radykalnie zmienić swoje modele biznesowe. Przejście od produkcji komponentów do silników spalinowych i związanych z nimi części do produkcji ogniw akumulatorowych, napędów elektrycznych, elektroniki mocy i związanych z nimi części będzie wymagało nowych zdolności. Nie wszyscy istniejący dostawcy poradzą sobie z przejściem, co stwarza okazje dla nowych konkurentów. Dostawcy muszą określić swoją ścieżkę w kierunku obszaru ZEV i zacząć myśleć o stopniowym wygaszaniu swojego biznesu związanego z silnikami spalinowymi.

Producenci OEM poniosą największe konsekwencje wynikające ze zradykalizowanego przejścia na pojazdy o zerowej emisji. Wraz z dostawcami, producenci OEM doświadczą największych zakłóceń w swoim modelu biznesowym. W rezultacie muszą wprowadzić podobne radykalne zmiany. Producenci OEM mogą również zmagać się z nową konkurencją ze strony zagranicznych producentów ciężarówek ZEV. Aby się zreorientować, producenci OEM muszą stworzyć ekosystem ZEV, który wykracza poza ich dotychczasowe relacje. Muszą rozwijać strategiczne partnerstwa z takimi partnerami, jak dostawcy technologii, operatorzy infrastruktury stacji ładowania i firmy energetyczne, a także inni producenci OEM.

Zmiany, jakie muszą wprowadzić producenci OEM, wymagają masowej transformacji siły roboczej, aby dostarczyć pracownikom umiejętności niezbędne do produkcji i sprzedaży ZEV oraz wsparcia dla innych nowych ofert. Szkolenia same w sobie nie zaspokoją w pełni popytu. Firmy muszą zaktualizować swoje praktyki rekrutacyjne i potok talentów, aby zidentyfikować, zwerbować i zatrzymać osoby o odpowiednich zdolnościach i doświadczeniu.

Firmy infrastrukturalne muszą budować i skalować sieć ładowania. Jeśli scenariusz T&E się sprawdzi, Europa będzie potrzebować 185 000 stacji ładowania dla MHDT do 2035 roku. Firmy infrastrukturalne muszą zacząć wdrażać zharmonizowany system publicznych i prywatnych stacji ładowania, który jest połączony z głównymi europejskimi trasami transportowymi. Zapewnienie, że kierowcy ciężarówek mogą podłączyć się do ładowania gdziekolwiek i kiedykolwiek będą tego potrzebować, będzie wiązać się z pokonaniem szeregu przeszkód w zakresie wdrożenia, w tym braku dostępu do istniejącej sieci elektrycznej i innej infrastruktury.

Firmy energetyczne muszą przyspieszyć rozwój mocy wytwórczej energii odnawialnej. Elektryczność jest dla stacji ładowania tym, czym jest olej napędowy dla tradycyjnych stacji obsługujących ciężarówki. Firmy energetyczne muszą zwiększyć swoją zdolność do generowania energii odnawialnej wystarczającej do zasilania przyszłych flot pojazdów ZEV. Szacowana liczba 1,8 miliona ciężarówek ZEV, które mają być na drodze w 2035 roku w naszym scenariuszu wysokiego przyjęcia, będzie wymagać

 160 TWh energii elektrycznej – ogromnego wzrostu w porównaniu z 1 TWh energii elektrycznej, którą przemysł ciężarowy wykorzystywał w 2022 roku. Firmy energetyczne związane z MHDT muszą szybko rozbudować istniejącą sieć energetyczną, wykorzystując głównie energię elektryczną pochodzącą z wiatru lub innych źródeł energii odnawialnej i dystrybuować ją do stacji ładowania na stacjach dla ciężarówek i gdzie indziej.

Wejście na rynek graczy spoza Europy będzie miało negatywny wpływ na europejskich producentów OEM i dostawców. Chociaż przejście na ZEV zwiększy liczbę miejsc pracy i PKB dla europejskiego przemysłu MHDT ogólnie, wejście na rynek zagranicznych konkurentów zmniejszy ten wpływ. Utrata miejsc pracy i PKB na poziomie lokalnym będzie szczególnie dotkliwa, jeśli zagraniczni konkurenci będą produkować pojazdy lub główne komponenty gdzie indziej i importować je do Europy. W przeciwnym razie, model pełnej lokalizacji będzie najkorzystniejszy dla regionu. Decydenci polityczni mogą wpłynąć na wpływ konkurentów spoza Europy poprzez wprowadzenie środków ochronnych, takich jak cła importowe lub wymagania dotyczące lokalnej zawartości, oferowanie dotacji na lokalną produkcję i ustanawianie regulacji zapewniających, że podaż nadąża za popytem.

Przejście na pojazdy o zerowej emisji zbliża się szybko. Dostarczenie wystarczającej liczby ciężarówek ZEV na drogach w odpowiednim czasie, aby spełnić wymagania regulacyjne, wymaga pracy na całym łańcuchu wartości – od zapewnienia surowców do baterii zasilających ciężarówki elektryczne po wygenerowanie wystarczającej ilości energii elektrycznej, aby je napędzać. Wszyscy gracze przemysłu mają wielkie zainteresowanie uczynieniem tego przejścia jak najbardziej płynnym. Mogą przyczynić się do tego wysiłku, budując bliższe relacje z istniejącymi partnerami i współpracując z nowymi dostawcami. Zmiany te będą powodować niepewność, ale jednocześnie uczynią przemysł bardziej odpornym i samowystarczalnym, i w efekcie stworzą większą wartość.