Nowym złotem jest neutralność klimatyczna pod względem emisji dwutlenku węgla. Obecnie coraz więcej firm deklaruje, że będzie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, zerowa netto, a nawet pozytywne dla klimatu. W przypadku globalnych gigantów, takich jak Google, którzy twierdzą, że są pierwszą firmą, która wyeliminowała swoje dziedzictwo węglowe, możemy zapytać: jak to możliwe?
Terminy takie jak „neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla”, „zero netto” lub „pozytywny klimat” istnieją już od jakiegoś czasu, ale od kilku lat małe startupy integrują je z globalnymi korporacjami, głównie w celach marketingowych głównego nurtu. Różnorodność wyrażeń i brak jasności wokół nich mogą wprowadzać w błąd konsumentów o dobrych intencjach. Jednak przejrzyste komunikowanie się na ich temat może zachęcić firmy do większej aktywności.
Neutralność klimatyczna – podstawowe definicje.
Zgodnie z celami wyznaczonymi przez paryskie porozumienie klimatyczne, do osiągnięcia globalnych zerowych emisji netto pozostało tylko 29 lat (rok 2050 jest granicą). Zrozummy więc lepiej, czym jest żargon wokół neutralności węglowej. Aby zweryfikować, czy firma jest gotowa zmniejszyć lub nawet usunąć swój ślad węglowy, gdy twierdzi, że jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, konieczne jest zrozumienie tych terminów.
- Neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla oznacza, że każdy CO2 uwalniany do atmosfery w wyniku działalności firmy jest równoważony przez usuwaną równoważną ilość tlenu.
- Pozytywny klimatycznie oznacza, że działalność wykracza poza osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto, aby stworzyć korzyści dla środowiska poprzez usunięcie dodatkowego dwutlenku węgla z atmosfery – usuwam więcej niż wytwarzam.
- Węgiel ujemny oznacza to samo, co „pozytywny klimat”.
- Pozytywny wpływ na emisję dwutlenku węgla to sposób, w jaki organizacje opisują klimat pozytywny i negatywny pod względem emisji dwutlenku węgla. Jest to głównie termin marketingowy i, co zrozumiałe, mylący.
- Neutralny dla klimatu odnosi się do redukcji wszystkich gazów cieplarnianych do punktu zerowego przy jednoczesnym wyeliminowaniu wszystkich innych negatywnych wpływów na środowisko, które może powodować organizacja.
- Emisje Net-Zero równoważą całą ilość uwolnionego gazu cieplarnianego (GHG) i ilość usuniętą z atmosfery.
Jak ustalono, neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla i emisja CO2 na poziomie zero netto to dwa podobne terminy. W obu przypadkach firmy pracują nad zmniejszeniem i zrównoważeniem swojego śladu węglowego. Kiedy jednak neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla odnosi się do zrównoważenia całkowitej ilości emisji dwutlenku węgla, zerowa emisja netto oznacza, że węgiel nie był emitowany od samego początku, więc nie trzeba wychwytywać ani kompensować dwutlenku węgla. Na przykład budynek firmy zasilany wyłącznie energią słoneczną i wykorzystujący zerowe paliwa kopalne może oznaczać swoją energię jako „zero emisji dwutlenku węgla”.
Jednak odnosząc się do „zera netto”, kluczowe jest określenie zerowego węgla lub emisji netto. Wręcz przeciwnie, emisje zerowe netto odnoszą się do ogólnego bilansu emisji gazów cieplarnianych (GHG) wytworzonych i emisji gazów cieplarnianych wyprowadzonych z atmosfery. Nawet jeśli koncepcja naukowa jest często stosowana w krajach takich jak USA, Chiny, to może być ona również wykorzystywana w organizacjach. Innymi słowy, zero netto opisuje moment, w którym ludzie przestają zwiększać ciężar gazów ogrzewających klimat w atmosferze.
Biznes pozytywny dla klimatu, czyli jaki?
Ujemny ślad węglowy i pozytywne oddziaływanie na klimat to dwa podobne terminy. Występuje, gdy firma usuwa lub wychwytuje więcej CO2 z atmosfery, niż nawet emituje. Wtedy firma ma ujemną ilość emisji dwutlenku węgla i pozytywnie wpływa na klimat.
Przejdźmy więc głębiej: aby być pozytywnym dla klimatu, firma musi dokładnie zrozumieć, jaki jest jej ślad węglowy. Na przykład, jeśli The North Face chce wypuścić czapkę pozytywną pod względem emisji dwutlenku węgla, będzie musiała obliczyć całkowity ślad węglowy produktu: od energii potrzebnej do produkcji i dystrybucji produktu, po emisje związane z pozyskiwaniem i produkcją, a kończąc na żywotności produkt. Firma musiałaby również zająć się dodatkowymi środkami, aby wychwytywać więcej dwutlenku węgla. Aby to zrobić, jest tylko jeden sposób: obliczyć zakresy 1, 2 i 3 emisji dwutlenku węgla.
Terminy te odnoszą się do działań przeszłych (neutralizacja historycznego śladu węglowego), teraźniejszych (neutralność klimatyczna) i przyszłych (plan pozytywnej dla klimatu firmy).
Ponieważ neutralność klimatyczna lub bycie pozytywnym dla klimatu dla firm wkrótce stanie się nowym trendem lub nowym złotem, niektóre firmy już widzą dalej i mają tendencję do usuwania całości swojego historycznego śladu węglowego. Microsoft był jedną z pierwszych dużych firm, które ogłosiły tę informację, następnym gigantem jest Google. Firmy coraz częściej sięgają po komunikację, za którą idą konkretne działania, której efektem, jest niwelowanie swojego całego historycznego śladu węglowego. To oznacza, że tu i teraz, firma nie tylko niweluje swoją aktualną emisję gazów cieplarnianych (jest neutralna dla klimatu), ale i wytwarza więcej tlenu niż CO2 (jest pozytywna dla klimatu).
Ponieważ UE chce stać się pierwszym kontynentem, który stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, firmy i osoby fizyczne muszą szybko zmniejszyć swój ślad węglowy. Teraz, gdy znasz terminy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, pozytywny dla klimatu i zero netto; nadszedł czas, aby osiągnąć kolejny zrównoważony krok: przygotowanie przedsiębiorstwa i floty do zeroemisyjności.
3 thoughts on “Firma neutralna klimatycznie, a zerowa wartość emisji CO2 netto.”
Comments are closed.