Jaki samochód elektryczny wybrać? To jedno z kluczowych, ale nie najważniejsze pytanie, które trzeba sobie postawić na drodze do elektryfikacji floty. Nie sztuką jest wybrać pojazd na podstawie prezentowanych parametrów użytkowych, trzeba też wiedzieć jak wybrać odpowiedni pojazd.
Samochód elektryczny – rynek aut z wtyczką bez tajemnic.
Gdy ceny paliw stale rosną, koszty utrzymania floty nadwyrężają firmowe budżety, a kierunek zmian klimatycznych UE jest jasny. Samochody elektryczne stają się jedyną długoterminową opcją zakupową. Zmiana floty z aut spalinowych na elektryczne musi być odpowiednio zaplanowana, przeanalizowana i wdrożona. Trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników, jak; cena aut elektrycznego, koszt ładowania samochodu elektrycznego, sieć ładowania samochodu elektrycznego czy rozliczanie ładowania samochodu elektrycznego w domu. Ponadto, konieczne jest również edukowanie kierowców oraz odpowiedni system monitoringu, który umożliwi optymalne wykorzystanie auta z napędem elektrycznym. Transformacja z benzyny na prąd jest trudniejsza niż Ci się może wydawać.
Zgodnie z licznikiem elektromobilności, publikowanym przez PSPA i PZPM. Pod koniec lipca 2022 w Polsce zarejestrowanych było ponad 50 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in. Ten sam raport wskazuje, że w Polsce dostępnych jest też prawie 2300 stacji ładowania. Z czego jedynie 666 to stacje szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Liczba aut elektrycznych w Polsce rośnie zdecydowanie szybciej niż rozwój infrastruktury do ładowania tychże. Wysokie ceny energii elektrycznej oraz długie procedury związane z budową stacji ładowania z pewnością nie pomagają w dekarbonizacji polskiego transportu. Zgodnie z unijnymi wytycznymi, Polska oraz inne kraje członkowie UE, po 2035 roku nie będą mogły rejestrować nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Wytyczne Fit For 55 oraz pakietów klimatycznych zakładają znaczący zwrot w kwestii ekologii w motoryzacji.
Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z chiński samochód elektryczny, samochód elektryczny używany czy samochód elektryczny w leasingu. Flota aut z napędem alternatywnym wymaga skrupulatnego przygotowania.
Samochód elektryczny – definicja.
Pojazdy elektryczne – lub samochody elektryczne – to pojazdy, które przynajmniej częściowo są napędzane energią elektryczną, a nie silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Ponieważ pojazdy elektryczne są napędzane energią elektryczną zamiast paliw kopalnych, nie emitują spalin ani nie przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Obecnie istnieją cztery różne typy pojazdów elektrycznych:
BEV – lub pojazdy elektryczne na baterie.
Akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) to pojazdy całkowicie elektryczne z akumulatorami i bez silnika benzynowego. Takim samochodem elektrycznym jest np. Tesla Model 3, Skoda Eniaq, Ford Mustang Mach-E czy Mazda MX-30.
PHEV — lub hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in.
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) mogą ładować swoje akumulatory na dwa sposoby. Za pomocą hamowania odzyskowego lub poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Przykładem takie konstrukcji jest Kia NIRO Plug-in czy Porsche Cayenne E-hybrid.
HEV – lub hybrydowe pojazdy elektryczne.
Hybrydowe pojazdy elektryczne są zasilane zarówno energią elektryczną, jak i benzyną, a do napędzania silników wykorzystują hamowanie regeneracyjne. Przykładami tego typu aut są najnowsze generacje hybryd marki Toyota.
FCEV – lub pojazdy wodorowe.
Są to pojazdy elektryczne, które wykorzystują ogniwa paliwowe do wytwarzania prądu. Tego typu pojazdem jest Toyota MIRAI lub Hyundai NEXO.
Ale czym różnią się pojazdy elektryczne od silników spalinowych? W przeciwieństwie do silników spalinowych, które są całkowicie napędzane paliwem, pojazdy elektryczne wykorzystują akumulatory litowo-jonowe do zasilania swoich silników. Mówiąc najprościej, pojazdy elektryczne nie używają benzyny do działania. Dzięki temu pojazdy elektryczne uruchamiają się znacznie szybciej niż ich odpowiedniki spalinowe. Częściowo ze względu na ich niewielką wagę i zdolność do wytwarzania wysokiego momentu obrotowego od samego początku.
Polski samochód elektryczny.
Wiele mówi się na temat rządowych planów produkcji miliona samochodów elektrycznych. W Polsce funkcjonuje wiele fabryk aut konwencjonalnych, a na niektórych liniach produkcyjnych wytwarzane są elektryczne zespoły napędowe i modele elektryczne. W fabrykach Fiata w Tychach od 2022 roku wytwarzane będę hybrydowe i elektryczne Fiaty i Jeepy. A w poznańskich zakładach marki Volkswagen wytwarzane są MAN eTGE oraz VW eCrafter. Wszystko to jednak są produkcje zagranicznych koncernów. A kiedy polskie auto elektryczne wyjedzie na drogi? To niestety nadal pieśń odległych lat.
Polski samochód elektryczny IZERA
IZERA to projekt, który już w 2023 roku miał w materialny sposób opuszczać zakład produkcyjny w Jaworznie. Pod koniec 2022 roku projekt jest na etapie badań geologicznych pod budowę śląskiego zakładu dla polskiego samochodu elektrycznego IZERA. A plany początku produkcji przesunięto na 2024 rok. Spółka Electromobility Poland, odpowiedzialna za projekt i produkcję polskiego samochodu elektrycznego IZERA. W latach 2021 i 2022 wzmocniła swoją kadrę inżynierską, menadżerską i zarządczą.
Polski samochód elektryczny VOSCO.
Polski samochód elektryczny VOSCO to projekt realizowany w centralnej Polsce – w Kutnie. Dzięki zaangażowaniu właściciela farmaceutycznego giganta, firmy Polfarmex, prace w ramach VOSCO Automotive rozpoczęły się już w wiele lat temu. W 2021 roku, w ramach Kongresu Nowej Mobilności, firma zaprezentowała pierwszy polski samochód elektryczny z homologacją. Na obecnym etapie przedsiębiorstwo poszukuje inwestora. Który umożliwi rozpoczęcie budowy fabryki i produkcję na masowa skalę samochodu elektrycznego made in Poland.
Samochód elektryczny używany – jakie są opcje na rynku?
Ile kosztuje samochód elektryczny? Jak długo ładuje się samochód elektryczny? Ile w Polsce jest stacji ładowania pojazdów z „wtyczką”? Pytań, które menadżer floty powinien sobie zadać przed zakupem auta elektrycznego jest bardzo dużo.
Zastanów się nad swoimi kierowcami.
Podczas określania, który pojazd elektryczny jest najlepszy dla Twojej floty, kierowcę musisz mieć na uwadze. Jeśli chcesz z powodzeniem przenieść część lub całość swojej floty. Musisz upewnić się, że jest to pozytywne doświadczenie dla osób korzystających z pojazdów — kierowców. Niezadowolony kierowca może negatywnie wpłynąć na postrzeganie pojazdów elektrycznych i utrudnić elektryfikację Twojej floty. Zadowolony kierowca może zrobić coś przeciwnego i nadać zmianie rozpęd i dynamikę. Rozważ przeprowadzenie wywiadu, badania lub innej formy sprawdzającej poziom świadomości i wiedzy na temat rynku aut elektrycznych. Zidentyfikuj, którzy kierowcy są najbardziej podatni na prowadzenie pojazdu elektrycznego i oceń ich unikalne potrzeby. Istniejącą wiedzę i ich podejście do różnych pojazdów elektrycznych. Ponadto określ zdolność kierowcy do ładowania auta BEV i PHEV w domu. Jego dzienny zasięg (np. nie terenowy) i typ pojazdu – ma to kluczowe znaczenie dla oceny kierowców i optymalnych planów ładowania.
Sprawdź dostępność pojazdów – wymiana floty na elektryczną.
Gdy już wybierzesz kilka modeli jako kandydatów do swojej floty, będziesz chciał opracować harmonogram wymiany istniejących pojazdów. Czy po prostu dodasz nowe pojazdy elektryczne do swojej floty, gdy pojazdy floty paliwowej zostaną wycofane? A może wymienisz wiele pojazdów jednocześnie, stosując inne kryteria do określenia harmonogramu wdrożenia? Jeśli wymieniasz wiele pojazdów (lub całą flotę) jednocześnie, musisz upewnić się, że masz dostęp do pojazdów elektrycznych. Będziesz konkurować z popytem ze strony konsumentów oraz innych flot. Ponieważ producenci koncentrują się na zaspokojeniu popytu na pojazdy elektryczne, większe pojazdy. Takie jak ciężarówki, mają jeszcze bardziej ograniczoną podaż, a czas oczekiwania jest jeszcze dłuższy.
Poznaj problemy z zasięgiem i infrastrukturę ładowania dla Twojej floty.
Zasięg samochodów elektrycznych nadal stanowi jedną z największych barier we wdrażaniu pojazdów elektrycznych do flot. Lęk o zasięg jest częstym problemem, który dotyka kierowców. Którzy po raz pierwszy zapoznają się z pojazdami elektrycznymi i może stanowić wyzwanie, jeśli nie ma odpowiedniego planu edukacyjnego. Zapewnienie odpowiedniego bufora zasięgu i optymalnego planu zarządzania ładowaniem pomoże utrzymać normalne działanie zarówno dla firmy, jak i kierowcy.
Edukacja na temat tego, gdzie i jak ładować pojazdy elektryczne, pomoże zmienić niepokój kierowcy w pewność siebie. Rozważ wybór pojazdów o zasięgu przekraczającym normalny cykl pracy Twojej floty. Zasięg musi uwzględniać różne prędkości jazdy, warunki drogowe, rozmiary pojazdów i możliwości ładowania pojazdu elektrycznego. Menedżer floty będzie musiał zastanowić się, jak szybko pojazd może się ładować i gdzie pojazd może się ładować. Edukując kierowców i wymyślając plan ładowania.
Większość kierowców będzie potrzebować elastyczności, aby ładować zarówno w drodze, jak i w domu. A w przypadku tych ostatnich firma musi rozważyć, czy dom kierowcy sprzyja instalacji stacji ładowania. Struktura domu (pojedynczy lub wielorodzinny), źródło energii elektrycznej, odporność na warunki atmosferyczne to tylko kilka czynników. Które będą miały wpływ na możliwości ładowania w domu.
Zbadaj potencjał elektryfikacji swojej floty na podstawie powyższych sekcji tematycznych. Aby poprawnie zrealizować przygotowanie do wdrożenia aut nisko i zeroemisyjnych musisz wykorzystać do tych celów telemetrię. System GPS wraz z usługami satelickimi Cartrack Polska pozwoli Ci w odpowiedni sposób przygotować się do redukcji emisji CO2. Aby w sposób pełny, odpowiedzialny i rzetelny przeprowadzić analizę skorzystać z możliwości jakie daje system monitoringu GPS pojazdów.
Dekarbonizacja floty – system GPS wspiera redukcję emisji CO2.
Nieważne czy rozważamy zakup najtańszego samochodu elektrycznego, samochodu elektrycznego do 30 tys czy samochodu elektrycznego używanego. Problemy wdrożeniowe pozostają takie same. Proces wdrożenia samochodu zeroemisyjnego do floty trzeba zaprojektować bardzo kompleksowo. Wymiana floty na auta elektryczne wykracza daleko poza tylko kwestie zakupowe i przetargowe.
Gdy już odpowiemy sobie na pytanie „jaki samochód elektryczny?”, trzeba przejść do kwestii codziennej eksploatacji. Tak jak w przypadku każdej floty – pracownikom trzeba zapewnić mobilność i komfort pracy. Pojazdy niskoemisyjne wymagają systemu zarządzania flotą i podlegają zasadom polityki flotowej, tak samo jak pojazdy z silnikiem tradycyjnym.
Technologia monitoringu GPS pojazdów znakomicie sprawdza się również wobec najnowszej i ekologicznej motoryzacji. Dzięki systemowi Cartrack możliwe jest nie tylko zaprojektowanie i wdrożenie projektu dekarbonizacji floty, ale i kompleksowe zarządzanie flotą aut elektrycznych. Nasze stabilne i skalowalne rozwiązania pozwalają zwiększyć efektywność wykorzystania pojazdów „z wtyczką”. Telemetria Cartrack dostarcza zarządcy floty aut elektrycznych niezbędnych danych i raportów do taniej, bezawaryjnej i optymalnej eksploatacji pojazdów.
Dostawczy samochód elektryczny – zeroemisyjna flota InPost
Znakomitym przykładem udanego wdrożenia projektu redukcji negatywnego oddziaływania na środowisko jest flota dostawczych samochodów elektrycznych w InPost. Europejski lider dostaw ostatniej mili w ostatnim czasie rozwija i dynamizuje swój projekt redukcji śladu węglowego. W tym celu InPost realizuje projekt Green City. Do aktywności w obszarze ekologii InPost należy również inwestycja w ponad 300 dostawczych samochodów elektrycznych – Nissany eNV200 Voltia oraz Mercedes-Benz eSprinter dostarczają przesyłek w sposób zeroemisyjny w całej Polsce.
Cartrack Polska jest dumnym partnerem technologicznym ekologicznej i zeroemisyjnej floty InPost dostarczając stabilnej telemetrii BIG DATA. System Cartrack która umożliwia optymalne wykorzystanie dostawczych samochodów elektrycznych w codziennym użytkowaniu.
Jeżeli szukasz wsparcia w procesie projektowania i wdrażania programów dekarbonizacji i elektryfikacji floty zacznij od początku – wypełnij poniższy formularz. Specjaliści Cartrack Polska skontaktują się z Tobą aby opowiedzieć o wsparciu technologii monitoringu pojazdów GPS BIG DATA w policzalnej redukcji emisji CO2. Autorskie rozwiązania i potężne know-how Cartrack pozwoli Ci w sposób profesjonalny podejść do zagadnienia dekarbonizacji floty: