Z końcem 2022 roku z pod Tarczy Antyinflacyjnej zostaną wyłączone m.in. paliwa. Oznacza to, że znika niższy VAT na paliwa, który od wielu miesięcy wynosił 8, zamiast 23%. Czy w 2023 ceny paliw wzrosną? Czy w 2023 paliwo będzie po 10 złotych? I w końcu – jakie będą ceny paliw w 2023? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w sposób analityczny.
Kiedy wróci wyższy VAT na paliwa? Koniec Tarczy Antyinflacyjnej.
Tarcza Antyinflacyjna 2.0 została uchwalona przez Sejm RP 13 stycznia i skierowana do prac senackich. Tarcza Antyinflacyjna 2.0 szybko zyskała aprobatę wyższej izby parlamentu RP i została podpisana przez Prezydenta RP. Od 1 lutego 2022 podatek VAT został obniżony na wiele kategorii towarów, w tym na paliwa.
Wzrost ceny paliw, w wyniku wprowadzenia Tarczy Antyinflacyjnej 2.0 nieznacznie wyhamował. Głównym założeniem ustawy rządu było zmniejszenie podatku VAT na paliwa z 23% do 8%. Wstępnie Tarcza miała obowiązywać do czerwca, jednak finalnie – została przedłużona do końca 2022. Od końca 2022 podatek VAT na paliwa wróci do poziomu 23%. Finalnie to co z pewnością odbije się na cenach benzyny i diesla na stacjach benzynowych.
Wzrost podatku VAT na paliwa, zdaniem wielu analityków, nie przełoży się 1:1 na wzrost cen paliw. Nie można łudzić się, że wygaszenie Tarczy Antyinflacyjnej w obszarze paliw płynnych nie wpłynie na ceny paliw w 2023 roku. Wyższy VAT na paliwa wraca już od 1 stycznia 2023. W konsekwencji wiąże się z większymi obciążeniami budżetowymi dla klientów indywidualnych i flot.
Jakie będą ceny paliw w 2023?
Na początku grudnia 2022 roku średnie ceny detaliczne paliw na polskich stacjach, zgodnie z danymi opiniotwórczego portalu e-petrol.pl, wynosiły:
- Średnia cena PB98: 7,29 PLN/l
- Uśredniona cena PB95: 6,54 PLN/l
- Średnia cena ON: 7,74 PLN/l
- Uśredniona cena LPG: 2,97 PLN/l
A co gdyby wobec tych stawek zastosować wyższy podatek VAT na paliwa? Wtedy średnie ceny paliw z VAT 23% wyniosłyby odpowiednio:
- Średnia cena PB98: ok. 8,45 PLN/l
- Uśredniona cena PB95: ok. 7,88 PLN/l
- Średnia cena ON: 9,10 PLN/l
- Uśredniona cena LPG: 3,35 PLN/l
Jakie będą ceny paliw w 2023 roku? Nie ma wątpliwości, że czasy paliw po 4 czy 5 złotych za litr bezpowrotnie minęły. Pamiętajmy, że surowiec w grudniu 2022 kosztował poniżej 90 DOL/baryłka, a ceny wróciły do poziomu z przed inwazji Rosji na Ukrainę. Zatem wielu obserwatorów zapomina, że ceny personelu, energii potrzebnej do przetworzenia ropy w paliwo, transportu i sprzedaży wzrosły.
Czy ceny paliw zależą od ceny baryłki ropy na giełdzie?
Zatem poziom cen paliw zależy w 100% od ceny baryłki ropy na giełdzie jest błędnie rozumiany. Składowe litra tankowanego paliwa są bardziej złożone. Wobec nastrojów społecznych i sytuacji politycznej w Polsce (rok 2023 jest rokiem wyborczym) należy przyjąć wariant bardziej optymistyczny.
Wskazany poziom cen paliw z VAT 23% należy rozpatrywać jako poziom maksymalny. Przewidujemy, że do tego poziomu paliwo dojdzie jedynie na początku roku (styczeń) w ramach tzw. „szoku cenowego”. W kolejnych miesiącach przewidujemy, że ceny benzyny i diesla „zaparkują” w połowie pomiędzy poziomem MAX a średnimi cenami z grudnia. Stabilizacja cen nastąpi w okolicach kwietnia/maja 2023. Nastąpi to gdy ceny zbliżą się co poziomu z grudnia 2022, gdy podatek VAT na paliwa wynosił 23%.
Jakie ceny paliw czekają nas w 2023 roku?
Jeżeli na świecie nie dojdzie do nowych elementów dezorganizujących gospodarkę, w Q3 2023 przewidujemy, że ceny paliw, wyniosą tyle samo ile w grudniu 2022.
Odpowiadając sobie na pytanie, które stawia bardzo wielu przedsiębiorców – jakie będą ceny paliw w 2023? W tym zakresie należy mieć na względnie również decyzje kartelu OPEC+. Jest to zrzeszenie krajów wydobywających ropę naftową, które reguluje globalnym rynkiem cen tego surowca również na podstawie ilości dziennego wydobycia. W grudniu 2022 obserwowaliśmy sytuację, w której trend spadkowy cen ropy naftowej na rynku został wyhamowany. Nastąpiło to przez zmniejszenie wydobycia realizowanego właśnie przez OPEC+.
Po pandemii COVID-19 wiele branż przemysłu musi „nadrobić” straty. Nie inaczej jest w przypadku przemysłu wydobywczego skoncentrowanego na ropie naftowej. Przez dużą cześć roku 2020 i 2021, nastąpił drastyczny spadek mobilności ludności. W konsekwencji – brak wykorzystania surowców energetycznych typu paliwa płynne (PB, ON i LPG). Wysoki poziom inflacji w Polsce i na świecie, nie sprzyja stabilizacji, a tym bardziej – spadkowi cen. Należy więc uzbroić swój biznes i plany finansowe w bardzo wiele scenariuszy. Wśród tych scenariuszy powinien pojawić się też ten bardzo mało prawdopodobny – paliwo w Polsce po 10 złotych za litr.
Co zrobić aby tankować taniej?
Redukcja floty czy restrykcje związane z limitami kilometrów to bardzo krótkowzroczne działania. Prowadzą one finalnie odbiją się na jakości świadczonych usług, zaufaniu Klientów oraz poziomie sprzedaży. Decyzje o rewizji kosztów są zawsze dobre. Pamiętajmy jednak, że to jaki element portfela wydatków poddamy optymalizacji musi wynikać z analizy danych, a nie emocji czy przeczucia.
Biznes oparty o dane to biznes bardziej odporny na perturbacje związane z niepokojami geopolitycznymi, wyzwaniami gospodarczymi i wymaganiami rynku. Z tego względu, jeżeli chcemy tankować taniej, musimy w sposób kompleksowy zarządzać flotą i jej gospodarką paliwową. Aby zmniejszyć koszty tankowań należy przede wszystkim posiadać dokładne i rzetelne dane na temat obecnych i historycznych wydatków na paliwo.
Aby wydawać w firmie mniej na paliwo trzeba korzystać z systemów GPS dla flot. Systemy te agregować, kategoryzować, analizować i prezentować dane na temat:
- średniego zużycia paliwa auta we flocie
- tras i przebiegu pojazdów flotowych
- lokalizacji oraz sposobu wykorzystania pojazdu w firmie
- zachowania kierowców na drodze aut flotowych
- efektywności realizowanych zadań aut w firmie
Aby tankować tańsze paliwo nie trzeba liczyć na rabaty operatorów sieci stacji – wystarczy popracować nad efektywnością paliwową naszej floty. Redukcja średniego spalania nawet o 0,5 l/100km, przy średnim przebiegu 3000 km miesięcznie i spalaniu 7 l/100km, daje nam 15 litrów paliwa miesięcznie oszczędności na każdym pojeździe. Przy cenach z grudnia 2022 jest to ponad 100 PLN oszczędności miesięcznie na każdym aucie we flocie.
Podsumowując tańsze tankowanie w 2023 musi zacząć się od implementacji stabilnego i nowoczesnego systemu GPS dla flot. Zatem jeżeli chcesz myśleć o zmniejszeniu kosztów tankowań bez wpływu na poziom mobilności i zadowolenia pracowników.
Jak monitoring GPS dla flot może pomóc w obniżeniu kosztów tankowania?
Pamiętaj, że Twoim celem na 2023 rok powinno być nakreślenie kilku scenariuszy budżetowych wraz z planem ich wdrożenia i realizacji. Podsumowując, swoje analizy i prognozy musisz wspierać systemami do zarządzania flotą, które korzystają z monitoringu GPS dla flot.
Dzięki nowoczesnym, stabilnym i polecanym usługom GPS dla flot można osiągać rewelacyjne wyniki finansowe. Dzieje się tak bez szkody na jakości realizowanych dzięki flocie zadaniom. Finalnie wypełnij poniższy formularz aby uzyskać dostęp do darmowego demo systemu Cartrack dla flot: