Opony w autach firmowych.

Opony w autach firmowych – poziom bezpieczeństwa naszych pracowników zawsze musi pozostawać na najwyższym poziomie. Zdrowie i życie ludzkie jest ważniejsze niż biznes i finanse. W ramach procedur utrzymania firmowych pojazdów zwraca się przede wszystkim uwagę na interwały serwisowe, odpowiednie utrzymanie silnika oraz poziom płynów eksploatacyjnych. Wyposażamy pracowników w technologie oraz szkolimy z zakresu bezpiecznej i defensywnej jazdy. Często jednak zapominamy o ogumieniu, jednym z najbardziej krytycznych elementów wpływających na bezpieczeństwo pracy naszych kierowców.

Poprzez opony w autach firmowych nasze pojazdy mają styk z podłożem. Od ciśnienia w oponach zależy średnie spalanie oraz poziom hałasu. Od grubości bieżnika oraz rodzaju ogumienia zależy przyczepność na różnego typu nawierzchni. Od wieku opon oraz poziomu ich zużycia zależy też bezpieczeństwo naszych pracowników w krytycznych sytuacjach; hamowanie awaryjne, poślizg, najechanie na ostrą przeszkodę. Warto poświęcić swoją energię i czas aby odpowiednio zaprojektować procesy powiązane z ogumieniem pojazdów firmowych.

opony we flocie

1. Opony w autach firmowych – utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach.

Ciśnienie w oponach wpływa na hamowanie i prowadzenie pojazdu, a także na jego reakcję na polecenia kierowcy. Poważnie niskie ciśnienie w oponach może prowadzić do nagrzewania się i przedwczesnej awarii.

Optymalne poziomy ciśnienia powietrza różnią się w zależności od pojazdu, ale ważne jest, aby regularnie sprawdzać i konserwować jego poziom. Warto pamiętać, że opony w sposób naturalny tracą ciśnienie i należy je kontrolować przed każdą podróżą. Dodatkowo, spadek temperatury ok. 15 C na zewnątrz skutkuje spadkiem ciśnienia nawet o 1 atmosferę. W przypadku jesiennych chłodnych poranków lub mocnych wiosennych operacji słonecznych należy bezwzględnie to mieć na uwadze.

Standardową praktyką jest comiesięczne sprawdzanie ciśnienia w oponach, łącznie z zapasową, ponieważ nieużywane opony nadal tracą ciśnienie z czasem. Ponieważ niskie ciśnienie w oponie nie jest zauważalne, dopóki opona nie osiągnie 50 procent optymalnego ciśnienia, nigdy nie wystarczy dodać powietrza tylko wtedy, gdy opona wygląda niedopompowaną. Nowe pojazdy posiadają nadrukowane tabliczki (naklejki) z podanymi zalecanymi przez producenta wartościami ciśnienia w oponach w zależności od przewożonego ciężaru lub stosowanego ogumienia.

2. Sprawdź bieżnik opony – opony w autach firmowych.

Jeśli spojrzeć, jak minimalna wysokość bieżnika określana jest literą prawa, dane są bardzo precyzyjne. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich wyposażenia, najniższa dopuszczalna wysokość bieżnika określana jest parametrem TWI (Tread Wire Index; Wskaźnik Zużycia Opony). Jeśli nie został on wyznaczony, ustawodawca przyjmuje, że minimalna grubość bieżnika powinna sięgać przynajmniej 1,6 mm.

To jednak wartości graniczne. Przyjmuje się, że oponę letnią należy zutylizować gdy jej bieżnik będzie miał grubość mniejszą niż 3 mm, a zimową – 4 mm. Co jednak ważne, to w przypadku aut wyjeżdząjących poza granice kraju należy bezwzględnie sprawdzić prawem nakazene limity w tym obszarze. Może się tak zdarzyć, że nasze auto służbowe zostanie pozbawione możliwości dalszej jazdy (skrajnie – odholowane na parking strzeżony) na nasz koszt. Wtedy nie tylko nasz pracownik nie tylko utraci mobilność, ale i narazi firmę na dodatkowe koszty.

Poziom bieżnika bezwzględnie należy sprawdzać przy każdej okresowej wymianie opon (przy ich zakładaniu i ich demontażu) i raportować grubość gumowej powłoki do systemu, aby wykluczyć z eksploatacji sztuki, które są niezdatne do użytku. Opony w autach firmowych to szalenie ważny współczynnik bezpieczeństwa Twoich pracowników.

3. Sprawdź zużycie opon i rotuj ogumieniem.

Gdy opony nie są odpowiednio rotowane, ich fragmenty szybko tracą bieżnik i zmniejszają bezpieczeństwo pojazdu. W rezultacie pojazd ma zmniejszoną zdolność hamowania i zwiększone ryzyko akwaplaningu.

Opony z przodu pojazdu nie są poddawane takim samym obciążeniom, funkcji kierowania lub hamowania, jak opony z tyłu. W rezultacie opony zużywają się nierównomiernie i w różnym tempie. Na przykład przednie opony mają tendencję do większego zużycia krawędzi zewnętrznych, ponieważ są bardziej zaangażowane w kierowanie.

Rekomenduje się aby opony były przekładane (rotowane) co ok. 10 000 km, w przeciwnym razie części stracą bieżnik znacznie szybciej i będą musiały zostać wymienione potencjalnie tysiące km wcześniej. Jeśli opony nie są odpowiednio obracane, może to znacznie wpłynąć na budżet floty i zmniejszyć bezpieczeństwo pojazdu.

sprawdzenie ci

4. Utrzymuj prawidłowe ustawienie kół.

Pojazdy flotowe są niewspółosiowe, gdy położenie opon wykracza poza specyfikacje producenta. Niewspółosiowe koła mogą wpływać na hamowanie pojazdu i reakcję na kierowcę. Podczas jazdy z dużą prędkością źle ustawione opony mogą utrudniać kierowanie pojazdem, co zwiększa prawdopodobieństwo wypadku.

Oprócz stwarzania zagrożenia dla bezpieczeństwa, niewspółosiowe koła mogą być kosztowne, ponieważ obciążają zawieszenie pojazdu – co skutkuje kosztownymi naprawami i ciągnięciem opon – zwiększając zużycie paliwa. Warto zatem kupować opony tylko takie, jakie dopuszcza producent dla danego modelu i jego wersji.

Nie ma standardu częstotliwości sprawdzania geometrii kół. Zaleca się jednak sprawdzenie ustawienia kół podczas kupowania nowych opon – w przeciwnym razie mogą się one szybciej zużyć. Oznaki niewspółosiowości kół i złego ich wyważenia obejmują ciągnięcie pojazdu na bok podczas jazdy po prostej, poziomej drodze lub nierównomierne zużycie opon.

5. Sprawdź datę ważności opon – opony w autach firmowych.

Nawet jeżeli opony na Twoich pojazdach flotowych nie wymagają wymiany z uwagi na wizualny dobry stan bieżnika, a jego grubość pozostaje w prawnej i bezpiecznej normie, upewnij się, ze użytkowane ogumienie nie jest zbyt stare.

Zgodnie z polskim prawem w sprzedaży nie powinno być opon starszych niż 3 lata. Na oponie znajdziemy rozbudowany system znaków DOT. Znajdują się tam też 4 cyfry oznaczające numer tygodnia i rok produkcji danej opony (np. 1121 – oznacza to, że opona została wyprodukowana w 11 tygodniu 2021 roku, tj. w marcu 2021). Opona jednak nie starzeje się jak jogurt czy pieczywo, a dobrze przechowywana i utrzymywana opona potrafi przetrwać bardzo wiele lat.

10.1 - Opony w autach firmowych.

Tak jak wszystkie inne produkty, również opony mają swoją datę przydatności do użytkowania. Guma z czasem traci swoje właściwości, może inaczej reagować na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Weryfikacja stanu opon i daty ich ważności jest również ważna z punktu ubezpieczeń flotowych. Gdy do zdarzenia drogowego dojdzie z udziałem naszego pojazdu wyposażonego w opony przeterminowane lub po prostu zużyte może być bardzo duży problem z wypłatą świadczeń odszkodowawczych.

Konserwacja opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa floty pojazdów. W przypadku flot zlokalizowanych na obszarach o szczególnie zimnym klimacie lub poruszających się po drogach z dziurami i gruzem zaleca się przeprowadzanie przeglądów konserwacyjnych opon co miesiąc, z częstszymi inspekcjami. Najlepiej jest również sprawdzić opony pojazdów flotowych przed długą podróżą. Obowiązki inspekcji wizualnej powinny być również wpisane do polityki flotowej i być odpowiednio zakomunikowane naszym pracownikom.

Warto również korzystać z materiałów i wskazówek jakie dostępne są na stronie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.