Zwrot z inwestycji (ROI w telemetrii w tym przypadku) jest strategicznym parametrem biznesowego i finansowego uzasadnienia dokonania konkretnego zakupu i funkcjonowania danej usługi, narzędzia czy maszyn w strukturach kosztowych przedsiębiorstwa.
Czym jest ROI i dlaczego jest ważne?
ROI (Return on Investment) to skrót kierujący naszą uwagę na zwrot z poczynionej inwestycji. W każdym biznesie zarządca chce i potrzebuje wiedzieć w jakim czasie zrealizowane zakupy i inwestycje spłacą się i zaczną realnie pracować na zysk firmy. ROI to współczynnik pokazujący okres czasu i współzależności biznesowe jakie muszą zajść aby wydatki zostały zbilansowane przez generowane przez zakupione narzędzie, system, maszynę lub usługę zyski. ROI w telemetrii pozwala ocenić czy i kiedy zaimplementowana technologia się zwróci.
Gdy chcemy skalować biznes, realizować ekspansję, akwizycje, zakupy lub szacujemy po prostu ryzyko – tempo zwrotu z inwestycji jest nieodłącznym procesem analitycznym. ROI obliczają nie tylko właściciele i zarządcy firm, ale jest to parametr, wobec którego
Return On Investment (ROI) wskazuje również w dłuższej perspektywie czasowej jakie zyski generuje dokonane narzędzie. Dla przykładu – jeżeli zakup nowej maszyny do fabryki, wraz z instalacją, przeszkoleniem nowych osób kosztuje 500 000 złotych brutto to ROI z tego zakupu będzie chwilą, w której wygenerowane przez nowy zestaw technologiczny przychody przekroczą tą wartość. Pod uwagę trzeba jeszcze koniecznie wziąć comiesięczne koszty utrzymania takiej inwestycji – w omawianym przypadku to koszty energii elektrycznej, amortyzacji sprzętu, koszty obsługi i części eksploatacyjnych.
W pierwszym okresie po zakupie ROI w telemetrii będzie niższe – początkowe koszty inwestycji + comiesięczne koszty utrzymania nie będą zawsze wyższe od generowanego przez maszynę zysków. Jednak z czasem tendencja ta musi się odwrócić – to biznesowe „must be done”. Dobrze skalkulowane ROI powinno wskazać moment w cyklu życia inwestycji w firmie kiedy jej obecność stanie się biznesowo i finansowo wiarygodna i uzasadniona.
ROI pozwala również zweryfikować poziom rentowności obecności danego urządzenia (lub systemu, usługi) w strukturach kosztowych firmy. Trzymając się powyższego przykładu – jeżeli po 15 latach pracy comiesięczne koszty utrzymania maszyny przewyższają generowany przez nią obrót finansowy (zysk) wtedy pozostawienia takiej maszyny „w ruchu” jest z ekonomicznego punktu widzenia nie uzasadnione.
Analityka biznesowa w kontekście ROI, również w przypadku inwestycji flotowych, jest podstawą skutecznego zarządzania kosztami i weryfikacją rentowności prowadzonej polityki rozwojowej, zakupowej i finansowej w przedsiębiorstwie, i flocie pojazdów służbowych.
ROI w telemetrii i innych usługach flotowych.
Wskaźnik rentowności (ROI) stosowany w odniesieniu do zakup flotowych powinien być analizowany przez każdego menadżera floty w celu obiektywnego i biznesowego uzasadnienia konkretnych inwestycji. W ujęciu flotowym do najważniejszych inwestycji, które powinno się poddać analizie ROI, należą:
– pojazd flotowy wraz z kosztami utrzymania (TCO)
– satelickie systemy wspierające zarządzanie rozproszoną flotą pojazdów służbowych
Każdy z tych elementów posiada inne koszty wejścia, inną strategiczną wagę dla firmy oraz inne parametry zwrotu z inwestycji.
ROI w telemetrii – na co zwrócić uwagę?
Nowoczesne systemy telemetryczne to nie tylko prosta usługa geolokalizacji. Monitoring floty GPS to jedynie podstawowa funkcja, która stanowi bazę do bardziej rozbudowanej analityki, która opiera się na danych pochodzących z komputera pokładowego pojazdu, sposobu kierowania i zachowania kierowcy.
Usługi telemetryczne szyte na miarę współczesnych wymagań biznesu oferują kaskadowy model dostępu, korzyści dla działów księgowych, finansowych, administracyjnych i CSRowych. Adekwatne do dzisiejszych wymagań usługi monitoringu pojazdów wspierają również procesy optymalizacji tras, poprawy bezpieczeństwa kierowców wraz z ich profilowaniem, kontroli zużycia paliwa i tankowań, komunikacji wewnątrz firmowej i strefowania obszarów operacyjnych pracowników.
Cartrack Polska oferuje systemy o profilu BIG DATA, co oznacza, że nasze usługi integrują, analizują i raportują w ogromnej liczbie konfiguracji dane pochodzące z bardzo wielu źródeł. Dzięki analizie 360 stopni nowoczesny system monitoringu GPS umożliwia menadżerowi floty podejmowanie strategicznych decyzji w oparciu o rzetelne dane i prawidłowo prezentowane analizy. Świadome zarządzanie i umiejętne kreowanie mobilności pracowników musi być wspierane przez technologię – w Cartrack Polska tworzymy ekosystem idealny do ekspansji i kontroli biznesu wspierającego się na pojazdach firmowych.
Wybierając dostawcę monitoringu GPS do firmowej floty pojazdów należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności nie na wysokość opłaty abonamentowej czy czas trwania kontraktu. Ten aspekt, w przypadku narzędzia, od którego zależy efektywne zarządzanie parkiem maszyn służbowych, nie jest kluczowy. Menadżer floty, przy wyborze partnera biznesowego w zakresie usług telemetrycznych, powinien świadomie wybrać oferenta, który:
- jest producentem zarówno oprogramowania jak i sprzętu, posiada polski serwis w jest w stanie zagwarantować ochronę gwarancyjną na wszystkie swoje systemy i urządzenia przez cały okres trwania kontraktu,
- nie ukrywa przed Tobą w umowie dodatkowych kosztów, które w ramach kontraktu zaskoczą Ciebie i Twoją księgowość,
- nie naraża Cię na samodzielny montaż, nerwy i stratę czasu, tylko w profesjonalny sposób realizuje integrację dzięki mobilnym ekipom instalatorskim, które są w stanie uruchomić system w każdym miejscu w Polsce w wybranym przez Ciebie czasie,
- jest w stanie udzielić Ci wsparcia nie tylko na poziomie bieżącej obsługi administracyjnej, ale udostępnia swoich analityków i fleet managerów, którzy pomogą Twojej flocie uzyskać jeszcze lepsze parametry użytkowe,
- cały czas wspiera i rozwija system, a Ty – masz automatyczny i bezpłatny dostęp do aktualizacji, które sprawiają, ze usługa rośnie wraz z Twoją flotą i perfekcyjnie dopasowuje się do aktualnych trendów rynkowych
- oferuje usługi o bardzo przyjaznym interfejsie, na urządzeniach mobilnych i udziela wsparcia w procesie implementacji i integracji z wewnętrznym systemem CRM,
- ma rozbudowany i bezpłatny system raportowania, który pozwala zestawiać ze sobą dziesiątki parametrów i archiwizować dane nawet do 5 lat (w ramach aktywnego kontraktu),
- pozwala dzięki swojej usłudze poprawnie księgować i rozliczać kilometry służbowe i prywatne,
- poprzez swoje rozwiązania umożliwia tworzenie i przeprowadzanie angażujących projektów poprawiających bezpieczeństwo kierowców w oparciu o ideę grywalizacji wraz z profilowaniem i analizowaniem zachowań pracowników użytkujących pojazdy,
- ma solidne know-how w dziedzinie, w której realizuje swoje usługi i wieloletnie doświadczenie poparte branżowymi wyróżnieniami i dobrą opinią na rynku,
- udostępnia kontakty referencyjne i jest otwarty na osobistą weryfikację swojego zaplecza (biura).
Niski abonament i błyskawiczny ROI systemu Cartrack Polska
Cartrack Polska jest najczęściej wybieranym dostawcą usług telemetrycznych w Polsce od ponad 12 lat dostarczając najlepszą na rynku technologię i system to monitorowania pojazdów GPS wraz z rozbudowanym portfelem usług satelickich.
Cartrack Polska zaufało ponad 5000 firm, które wspierają codziennie procesy zarządcze wobec swojej floty. Codziennie Cartrack Polska aktywnie wspiera proces utrzymania, mobilności i monitoringu ponad 40 000 pojazdów. Od lat rośniemy organicznie i budujemy zaufanie wobec tysięcy polskich firm. Na rynku nie konkurujemy dumpingowymi cenami tylko jakością obsługi, 100% gwarancją na usługę i technologię, profesjonalnym i dopasowywanym do każdej firmy systemami i ogromnym zapleczem know-how, dzięki naszym międzynarodowym strukturom; 25 rynków i ponad 1 300 000 zabezpieczanych pojazdów w skali globalnej.
W czasie trwania kontraktu nie limitujemy wiedzy i szkolimy personel i kierowców naszych klientów jak tylko zajdzie taka potrzeba. Zależy nam aby każdy z naszych Partnerów Biznesowych wykorzystywał maksymalnie potencjał oferowanych usług. Nasz zespół analityków, mobilnych monterów oraz centrum monitoringu 24/7/365 gwarantują kompleksową obsługę i wsparcie w codziennych procesach zarządczych.
Wysokość opłaty abonamentowej w Cartrack Polska uzależniona jest od wielkości floty oraz poziomu konfiguracji systemu. Transparentne warunki współpracy i brak jakichkolwiek ukrytych i podstępnych opłat sprawia, że obsługujemy zarówno największe polskie firmy i floty (500+) jak i tysiące przedsiębiorstw z sektora MIKRO i MŚP.
Nasi doświadczeni menadżerowie chętnie skalibrują tak prezentacje aby pokazać Państwu ROI oferowanych usług. Zapraszamy do kontaktu!
15 thoughts on “ROI w telemetrii – najważniejsze zmienne.”
Comments are closed.