Strategia CSR w firmie z flotą – jak wykorzystać technologię?

Wedle definicji – strategia CSR (corporate social responsibility), to społeczna odpowiedzialność biznesu, w ramach której przedsiębiorstwa podejmują działania na rzecz społeczności lokalnej, bądź podejmują odpowiedzialność za życie swoich pracowników i ich najbliższych. W tym ostatnim nawet bardzo mogą pomóc technologia, a zwłaszcza telematyka, czyli monitoring i analiza użycia samochodów służbowych.

Strategia CSR coraz częściej bywa umieszczane w strategii firm. Zwłaszcza tych dużych i tych największych. Najczęściej spotykane praktyki to działania na rzecz lokalnych społeczności, społeczne kampanie w mediach czy działania proekologiczne.

Jednak należy pamiętać, że społeczna odpowiedzialność biznesu, to także programy dla pracowników, na które składają się inwestycje w rozwój pracowników, w tym kursy i szkolenia. I właśnie na tym chciałabym się dzisiaj skupić. Po pierwsze dlatego, że to szalenie ważne, a w przypadku kierowców zawodowych czy przedstawicieli mobilnych, może nawet ratować życie, a po drugie – w połączeniu z programami grywalizacyjnymi, rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na drodze (bo o nich mowa), mogą być bardzo pozytywnie odbierane przez pracowników i ich rodziny.

Pamiętajmy, że CSR w strategii przedsiębiorstw, to nie tylko “widzimisię” zarządu. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym wynika, że firmy stosujące zasady CSR odnoszą liczne korzyści w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami, które przekładają się m.in. na wyższą rentowność sprzedaży czy posiadają wyższą płynność bieżącą. Dobrym przykładem są działania CSR związane z postępującym kryzysem klimatycznym.

I tak też jest w przypadku wdrożenia systemów telematycznych. Ale zanim do tego przejdziemy, posłużmy się przykładem.

Przykład strategia CSR opartych o monitoring GPS

Cartrack, będący liderem usług telematycznych i monitoringu GPS flot firmowych zarówno w Polsce, jak i na świecie, wraz z firmą DuPont Poland i ABJ GOS, przeprowadził kampanię społeczną „Odpowiedzialni na drodze”. Od wielu lat DuPont prowadzi działania edukacyjne mające na celu poprawę bezpieczeństwa swoich pracowników. Firma wdrożyła politykę bezpieczeństwa zapewniając pracownikom połączenie diagnostyki z bieżącą analizą stylu jazdy. Pozwala to na osiągnięcie bardzo pożądanych wyników – kierowcy jeżdżą prawie bezwypadkowo.

W ramach projektu społecznego przeprowadzono analizę stylu jazdy kierowców flot lekkich. Wyniki zainspirowały Cartrack do wprowadzenia do swojego portfolio Programu Ecodriving, który ma pozytywny wpływ zarówno na samych pracowników, jak i poczucie bezpieczeństwa ich najbliższych. Wiedzą bowiem o tym, że pracodawca stale dokłada wszelkich starań, by jego pracownicy, zawsze wrócili do domu po pracy bez uszczerbku na zdrowiu.

Co więcej – mimo, że nie wszyscy o tym wiedzą i wciąż mało mówi się na ten temat, eco driving ma także wpływ na zmniejszoną emisję CO2 do atmosfery.

Oczywiście należy zdawać sobie sprawę z faktu, iż samo wdrożenie systemów telematycznych nie oznacza automatycznie faktu, iż jesteśmy odpowiedzialni społecznie. W tym wypadku należy zrobić znacznie więcej. Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, że jeśli chcemy działać w ramach CSR, musimy wprowadzić tego typu aktywność do strategii firmy, a następnie rozpocząć niezbędne procesy w celu jej realizacji.

Faktem jest też, że zastanawiając się nad wyborem działań związanych z odpowiedzialnością społeczną biznesu, warto wybrać te, które ewidentnie powodują sytuację win-win, czyli w tym wypadku:

  • wpływają na bezpieczeństwo pracowników,
  • zmniejszają emisję CO2 do atmosfery,
  • jednocześnie ograniczają koszty przedsiębiorstwa i wpływają na wzrost jego rentowności.

To właśnie daje telematyka oferowana przez Cartrack. Dlatego nie należy bać się stwierdzenia, że:

Wdrożenie telematyki do strategii CSR przedsiębiorstwa to układ win-win, w którym wygrywają zarówno pracownicy, jak i firma.


Co daje wdrożenie telematyki w firmie:


Fotografia autorstwa Luis Villasmil