Jak liczone są wartości rezydualne (RV) i dlaczego muszą być uwzględniane w TCO.

Popularne wartości rezydualne (RVki) to nic innego jak podanie szacunkowej wartości pojazdu używanego w firmie po określonym czasie na bazie przewidywalnych parametrów użytkowych. Najczęściej przyjmuje się okres 3 lat i 90 000 km, jako „czas życia pojazdu w firmie”.

Kto liczy wartości rezydualne?

Na Polskim rynku korzysta się z opracować dwóch największych i najbardziej miarodajnych dostawców wartości rezydualnych. Jest to polska firma Info-Ekspert oraz polskiego oddziału firmy Eurotax, która już od lat `30 XX wieku działa na rynku motoryzacyjnym.

INFO-EKSPERT rozpoczęła swoją działalność w 1992 roku od wydawania niespełna 50-stronicowej broszurki “Pojazdy Samochodowe Wartości Rynkowe”. Przez kolejne lata firma rozwijała to opracowanie do obecnej postaci dwutomowego miesięcznika, w którym na około 1800 stronach publikowane są notowania wartości rynkowych (ok. 175 tys.) większości pojazdów użytkowanych w Polsce.

W Eurotax wszystko zaczęło się od tego, że w 1933 William Glass publikuje po raz pierwszy „Glass’s Guide to Car Values”, poradnik spółki Glass w zakresie wartości samochodów. Publikacja ta szybko staje się „biblią” brytyjskiego handlu motoryzacyjnego.W latach `90 XX wieku dane spółek Eurotax i Glass’s stają się standardem branżowym i są wykorzystywane przez europejskie rządy dla celów prowadzenia krajowych systemów rejestracyjnych. 

Jak liczone są RVki w Polsce?

Każdy z wyżej opisanych podmiotów ma swoją metodologię, matrycę obliczeń i sposoby kalkulacji wartości rezydualnych. Ów sposób wyliczeń jest rdzeniem biznesowego know-how każdej z tych firm i otoczony jest tajemnicą handlową. Budowane i doskonalone przez lata obliczenia są na rynku respektowane i stanowią punkt odniesienia dla firm sektora CFM przy konstruowaniu ofert wynajmu długoterminowego i są jedną z kluczowych części składowych wyliczeń TCO (Total Cost of Ownership).

Na wartość wpływ na szereg czynników, m.in.: opinię o marce i modelu, polityka cenową / rabatowa producenta/importera, popyt na dany model (wyniki sprzedaży), cykl życia modelu, rodzaj nadwozia, pojemność oraz rodzaj silnika oraz specyfikacje wyposażenia standardowego (jakie opcje zawarte są w najbardziej bazowej wersji). Na wysokość wartości rezydualnych powoli znaczenia mają też ilość akcji przywoławczych (serwisowych) dla danych modeli w analizowanym okresie życia (do 3 lat od produkcji), gęstość oraz liczba autoryzowanych punktów obsługi oraz jakość świadczonych usług naprawczych. To, i wiele wiele więcej komponentów, w specjalnej korelacji, układa się w szacunkową wartość weryfikowanego modelu, oraz jego wariantu i wersji.

Wartości rezydualne szacuje się dla każdego wariantu wyposażenia i wersji silnikowej danego modelu oddzielnie. To samo tyczy się wersji nadwozia. Im model jest dłużej na rynku (np. 5 generacja modelu Caddy i kilka milionów sprzedanych pojazdów), im racjonalniejsza i mniej spontaniczna jest polityka rabatowa polskich dealerów i importerów marki oraz im stabilniejsze opinie dany wariant ma na rynku – tym na wyższą wartość rezydualną może liczyć. Porównując modele wobec siebie, dostrzeżemy niewielkie różnice – które sięgają nawet 0,1% wartości początkowej nabywanego pojazdu. To o czym jednak należy pamiętać to fakt, że przy wartości początkowej pojazdu na poziomie 80 000 PLN brutto, ów 0,1% to 800 PLN. Co również ważne to fakt, że RVki porównawcze mogą się różnić nawet o kilkanaście procent w jednym segmencie!

Wszelkie działania związane z reputacją modelu na rynku oraz działaniem wobec dostępnego katalogu produktów na rynku mają bezpośrednie odniesienie do szacowanych wartości rezydualnych, a następnie mocno oddziałują na rynek nowych i używanych pojazdów w Polsce.

Wartości rezydualne a TCO.

TCO to kluczowy współczynnik kalkulacyjny kotwiczący użytkowanie firmowego pojazdu w obrębie finansów. Łączne koszty użytkowania pojazdu, w zależności od wybranej metody finansowania, zawierają bardzo dużą liczbę zmiennych. Wartość rezydualna samochodu, jest jedną z kluczowych liczb, którą należy brać pod uwagę jeżeli nosimy się z zamiarem samodzielnego (wewnątrzfirmowego) zrealizowania procesu remarketingu pojazdu. To za ile, szacunkowo, będziemy mogli pojazd odsprzedać, stanowi szalenie ważny punkt odniesienia przy konstruowaniu budżetu floty samochodowej. Nieprecyzyjna, i nie poparta miarodajnymi prognozami Info-Ekspert lub Eurotax, predykcja wartości odsprzedaży auta może być przestrzelona o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych, wpływając na stabilność wydatków i wpływów. Jeżeli w danym okresie liczymy na sprzedaż większej liczby aut (efekt skali), wtedy wspieranie się profesjonalnymi prognozami RV jest dla fleet managera wręcz obowiązkowe.

Często pomiędzy liderami w danym segmencie różnica w wartościach rezydualnych jest niewielka, nawet poniżej 1%. To co jednak kluczowe to porównanie modeli wobec ich bazowej ceny, a wartością (i jej finansowym operatem) jaką będą prezentować po czasie. Dla bardzo kontrastowego przykładu:

W segmencie LCV VW Caddy 5 generacji otrzymał niezwykle wysoką RVkę, na poziomie 57,9%. Bazowa cena tego modelu (wobec której realizowana była analiza) wynosi 82 300 złotych. Po okresie eksploatacji (3 lata, 90k km), szacowana wartość pojazdu wyniesie 47 651, co stanowi rynkowy punkt odniesienia przy odsprzedaży. Na drugim końcu skali jest Dacia Dokker, która kosztuje 47 500 porównywalnej z VW Caddy wersji, a jej RV po tym samym okresie to już tylko 43,9%. Oznacza to, że na rynek wtórny będzie mogła być wystawione za 20 852 złote. Różnica pomiędzy tymi dwoma modelami w zakupie wynosiła 34 800 złote, a przy odsprzedaży (rynek remarketingu) już tylko 26 799 złotych. Oznacza to, że Dacia duży szybciej traci na wartości niż Volkswagen, i biorąc pod uwagę ww. wartości inaczej będzie się kształtować atrakcyjność tych modeli w różnych formach finansowania – zakup za gotówkę i samodzielna odsprzedaż, wynajem długoterminowy lub leasing.

Przytoczony przykład jest rzeczywisty i został zrealizowany przez Info-Ekspert na bazie 3 letniego okresu użytkowania oraz limitu 30 000 km w skali roku, i dość jaskrawo obrazuje jak

RV – TOP5 w popularnych flotowo segmentach.

Poniższe dane są RV opracowanymi przez Info-Ekspert na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy i dotyczą parametrów: 3 lata użytkowania i 90 000 km przebiegu.

Segment C

Volkswagen Golf 1.0T 110 KM – 60,9%

gf Hpfx wVe4 1ZRf volkswagen golf 8 generacja 1280x960 1 - Jak liczone są wartości rezydualne (RV) i dlaczego muszą być uwzględniane w TCO.

Toyota Corolla 1.2T 116 KM Active – 58,2%

Skoda Scala 1.0T 116 KM Active – 56,8%

Hyundai i30 1.0T 120 KM Classic Premium – 54,7%

KIA Ceed 1.0T 120KM S – 54,0%

Segment D

Volkswagen Passat sed. 2.0D 150 KM AT – 61,7%

3b1a0941 2019 vw passat facelift - Jak liczone są wartości rezydualne (RV) i dlaczego muszą być uwzględniane w TCO.

Volkswagen Arteon hdt 2.0D 150 KM AT – 60,8%

Skoda Superb htd 2.0D 150 KM AT – 58,3%

Kia Optima sed 1.6D 136 KM AT – 55,6%

Mazda sed 6 2.2D 184 KM AT – 55,2%

Segment lekkich aut dostawczych

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 102 KM Cargo – 57,9%

9uHktkuTURBXy83MTE4M2YzMy0xMWE4LTQwYWUtYjdhOC04ZGFlOGE4YjRlMjkuanBlZ5GVAs0DAADCww - Jak liczone są wartości rezydualne (RV) i dlaczego muszą być uwzględniane w TCO.

Toyota ProAce City 1.5 CRD 102 KM Active – 53,9%

Mercedes-Benz Citan 109 1.5 CDI 95 KM – 52,7%

Opel Combo 1.5 CDTi 102 KM Standard Enjoy – 52,3%

Peugeot Partner 1.5 BlueHDi 102 KM Standard Premium – 50,3%