Ograniczona produkcja pojazdów, rosnące koszty energii i wojna na Ukrainie stwarzają niepewne warunki dla fleet managerów. Zarządzanie flotą pojazdów coraz bardziej przybiera charakter reaktywny, a nie planistyczny. Z tego względu tak ważna jest świadomość globalnych procesów, które wpływają na Twoją flotę.
Wciąż odbudowując się po zakłóceniach Covid-19, przemysł motoryzacyjny boryka się z bezprecedensowymi problemami w globalnym łańcuchu dostaw. Ma to wpływ na koszty i dostępność nowych samochodów i aut dostawczych. Dane prezentowane przez IBRM SAMAR pokazują, że średnia ważona cena nowych pojazdów w maju 2022 w Polsce przekroczyła 150 000 złotych. Jest to o 15,2% więcej niż w analogicznym miesiącu 2021 roku. Wzrost cen za pierwsze 5 miesięcy 2022 roku, w porównaniu z okresem styczeń – maj 2021, wyniósł 12,4%. Jest to powyżej wskaźnika inflacyjnego.
Poniżej prezentujemy nasza listę największych globalnych ryzyk w zarządzaniu flotą pojazdów. Finalnie wskazujemy także te elementy, które wpływają na Twoją lokalną (krajową) flotę.
Niedobory chipów a zarządzanie flotą pojazdów.
Na czym polega problem niedoboru chipów na świecie?
Układy półprzewodnikowe są istotnym elementem nowoczesnych pojazdów, stanowiąc podstawę wszystkiego, od zarządzania silnikiem po funkcje wspomagające bezpieczeństwo. Podaż nie nadąża za popytem. Tylko kilka specjalistycznych obiektów – zwanych „fabrykami” – zaopatruje przemysł motoryzacyjny. Dalej, połączenie środków łagodzących restrykcje Covid-19, ekstremalnych warunków pogodowych i pożarów zmniejszyło wydajność tego układu. Finalnie wiele firm przenosi i koncentruje produkcje, dywersyfikuje listę dostawców i rozwija własną strukturę
Jak to wpływa na zarządzanie flotą pojazdów?
Producenci usunęli sprzęt i nadali priorytet popularnym modelom, aby utrzymać produkcję. Jednak niedobory doprowadziły do wydłużenia czasu realizacji, anulowania zamówień i stłumionego ożywienia po pandemii na rynku. Pomimo rekordowych zamówień, rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w Europie spadają. Zgodnie z danymi ACEA w pierwszych 6 miesiącach 2022 roku zarejestrowano o 14% mniej pojazdów niż w analogicznym okresie 2021 roku. Na koniec spadki dotykają również rynek polski – jak wskazuje CEPiK.
Niektórzy producenci zwiększyli własne dostawy, ale oczekuje się, że niedobory półprzewodników będą nadal zakłócać produkcję przez większą część tego roku. Producenci zmienili również strategie. Zamiast opóźnień w dostawach wręczają kluczyki do pojazdów bez zestawów multimedialnych lub z ograniczonymi funkcjami elektronicznymi. W dalszych rozrachunku – przywołują pojazdy na akcje serwisowe. To kiedy i jakie pojazdy otrzymamy w ramach zamówień flotowych jest obarczone dużym znakiem zapytania. Podsumowując, kryzys półprzewodników to poważne zagrożenie dla flot.
Koszty baterii do aut elektrycznych a zarządzanie flotą.
Jaki jest problem z cenami aut elektrycznych?
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych podwoiła się w 2021 r., do 6,6 mln sztuk. To z kolei wywiera presję na łańcuchy dostaw akumulatorów. Zatem po 89% obniżce kosztów akumulatorów litowo-jonowych w latach 2010-2021 silny popyt spowodował pod koniec ubiegłego roku 10-20% wzrost kosztów surowców. Pamiętajmy, że tendencja ta utrzymywała się, a dostawcy twierdzą, że ceny materiałów wzrosły pięciokrotnie w porównaniu z początkiem 2021 r.
Jak ceny baterii EV wpływają na floty?
Pamiętajmy, że akumulatory stanowią około jednej trzeciej kosztów pojazdu elektrycznego, więc duży wzrost kosztów może wpłynąć na ceny katalogowe. Najnowszy raport BloombergNEF przewiduje, że opóźni to parytet cen silników spalinowych i samochodów elektrycznych z 2026 na 2028. W tym czasie Tesla, Ford i Volkswagen zmieniają skład chemiczny akumulatorów, aby zmniejszyć zawartość niklu. Na szybko rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych niektórzy analitycy ostrzegają, że wzrost cen może być jeszcze większym wyzwaniem dla przemysłu motoryzacyjnego niż niedobory półprzewodników. Element ten może też pokrzyżować Twoje plany związane z dekarbonizacją floty. Pamiętaj, że należy mieć na uwadze czynnik rosnących cen aut EV oraz (jak piszemy poniżej).
Rosnące ceny paliw i energii na świecie.
Jaki jest problem z wysokimi cenami paliw i energii w odniesieniu do zarządzania flotą?
Europa znajduje się w samym środku kryzysu energetycznego, który zdarza się raz na pokolenie. Globalne zapotrzebowanie na gaz gwałtownie wzrosło, gdy gospodarki ożywiły się po Covid-19. Doprowadziło to do cen hurtowych cztery do ośmiu razy wyższych niż normy sezonowe zeszłej jesieni i prognoz. Jak podaje portal wysokienapiecie.pl – hurtowe ceny energii elektrycznej na giełdzie biją historyczne rekordy, nie notowane do tej pory. W Polsce ponad 65% energii elektrycznej pochodzi z paliw kopalnych, w Wielkiej Brytanii 40% pochodzi z elektrowni gazowych. W całej UE udział OZE w miksie energetycznym jest na tyle niski, że wszystkie rynki podatne są na obecne zawirowania gospodarcze.
Tymczasem hurtowe ceny paliw wzrosły o 44% w ciągu 12 miesięcy do maja 2021 r. w całej Europie, wraz z kosztami eksploatacji podjazdów. Z kolei średnie ceny benzyny i oleju napędowego na dystrybutorach wzrosły odpowiednio o 30% i 38% pod koniec maja. Średni koszt napełnienia typowego samochodu rodzinnego przekroczył po raz pierwszy 350 złotych w czerwcu w Polsce. Na koniec w całej Europie – 100 funtów w Wielkiej Brytanii i 100 euro w strefie euro.
Jak rosnące ceny paliw i energii wpływają na zarządzanie flotą pojazdów?
Zwróćmy uwagę, że rosnące ceny paliw i energii wpływają na koszty operacyjne wszystkich firm. Ponad trzy czwarte (77,4%) krajowych towarów przewożonych jest drogami. Finalnie wpływa to na cenę towarów konsumpcyjnych, w tym części i materiałów do budowy i konserwacji pojazdów.
Wpływa to również na koszty eksploatacji flot (element TCO). Niezależnie od obniżek podatków i promocji, które w sposób sztuczny i wymuszony łagodzą nastroje opinii publicznej i biznesu, ceny paliw drenują budżety firmowych flot. Jest to narastający problem, który stawia często pod znakiem zapytania rentowność całego organizmu pojazdów firmowych w biznesie. Trzeba i należy szukać narzędzi optymalizacyjnych, które pozwalają zachować operacyjną zdolność transportu i floty w firmie. Co więcej, trzeba to robić przy jednoczesnej redukcji kosztów stałych i pełnego monitoringu kosztów.
Wpływ wojny na Ukrainie na zarządzanie flotą pojazdów w firmie.
Jaka jest istota problemy wojny na Ukrainie w kontekście flot?
Inwazja Rosji na Ukrainę wywołała bezprecedensowe globalne sankcje na jej gospodarkę. Sankcje te dotyczą przepływu towarów, co powoduje zakłócenia w ukraińskim przemyśle w wyniku samego konfliktu. Jest jeszcze za wcześnie, aby przewidzieć, jak długo to potrwa. Nie sposób również przewidzieć jakie dodatkowe środki zostaną wprowadzone i jak długo będą one kontynuowane.
Jak wojna na Ukrainie wpływa na floty pojazdów firmowych?
Wraz z ludzką tragedią konflikt prowadzi do wyższych wskaźników inflacji i dalszych zakłóceń w łańcuchach dostaw i produkcji energii. Rosja i Ukraina odgrywają kluczową rolę, w tym:
- Paliwo: Rosja dostarcza 41% gazu ziemnego, 47% węgla i 27% ropy naftowej importowanej do Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że państwa członkowskie głosowały za całkowitym embargiem. Polska kupowała bardzo dużo surowców z Rosji – poprzez embargo rosną o kilkanaście (a nawet kilkaset) procent senny bazowych nośników energii; paliw, gazu i prądu.
- Komponenty: Ukraina ma 17 fabryk produkujących wiązki elektryczne do samochodów osobowych i dostawczych. Tych pojazdów nie zbudować bez tych krytycznych komponentów. Grupa Volkswagen poinformowała, że przeniesie część mocy produkcyjnych gdzie indziej, aby utrzymać ciągłość produkcji. BMW, Mercedes-Benz i Porsche wskazywały na problemy z dostawami spowodowane konfliktem.
- Materiały: Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne VDA ostrzega, że Ukraina jest ważnym producentem gazu neonowego wykorzystywanego w produkcji półprzewodników. Po wtóre, Rosja dostarcza pallad do katalizatorów i nikiel do akumulatorów. Wszelkie braki mogą wydłużyć czas realizacji i zwiększyć koszty produkcji pojazdów.
Niedawna prognoza analityków S&P Global Mobility sugeruje, że zamknięcia fabryk pojazdów i sankcje w Rosji oraz niedobory komponentów i materiałów z wojny na Ukrainie mogą zmniejszyć globalną produkcję pojazdów o 2,6 mln sztuk w 2022 roku.
Jak monitoring pojazdów GPS może pomóc w zarządzaniu danymi i ratowaniu budżetów flotowych?
Cartrack Polska jest producentem i dostawcą usług telemetrycznych BIG DATA do monitoring floty pojazdów. Od ponad 14 lat rozwijamy portfolio rozwiązań SaaS, których celem jest kompleksowe wsparcie Zarządów, top managementu i menadżerów flot. Dzieje się tak w zakresie optymalizacji kosztów floty, bezpieczeństwa kierowców, redukcji emisji CO2 i poprawy efektywności procesów biznesowych.
Na pewno telemetria pozwala zrealizować strategicznie istotne rewizje portfela kosztów i składu operacji flotowych. Finalnie – aby dokonać niezbędnych dla utrzymania rentowności modyfikacji w obrębie floty.
Na pewno Telemetria Cartrack Polska to błyskawiczny zwrot z inwestycji (ROI). Już od pierwszego miesiąca użytkowania można obserwować redukcję bieżących kosztów użytkowania pojazdu. Pamiętaj, że Skalowalne możliwości, jakie daje system SaaS Cartrack Polska, w pełnym stopniu przywracają sterowalność budżetem flotowym.
Podsumowując – wypełnij poniższy formularz aby przekonać się jakie korzyści dla Twojego biznesu i floty niesie system Cartrack Polska: