Masz dość rosnących kosztów paliwa i podatków od emisji CO2? Być może nadszedł czas, aby wyciągnąć wtyczkę z tradycyjnych pojazdów i przenieść swoją flotę w przyszłość. Może to czas przejść na auta elektryczne? Niestety, wiele obaw budzi zasięg aut elektrycznych.
Pojazdy elektryczne nie tylko obniżają koszty operacyjne i zwiększają produktywność. Co więcej, są również przyjazne dla środowiska. Ale jest jedna rzecz, która powstrzymuje menedżerów flot przed całkowitą integracją z flotą w pełni elektryczną. Finalnie to zasięg samochodu elektrycznego może wstrzymywać decyzje zakupowe.
Auta elektryczne we flotach.
Zarządzanie flotą pojazdów elektrycznych, która nie wymaga paliwa do działania, to marzenie każdego menedżera floty, prawda? Jednak pomimo rosnącego zainteresowania, badanie Kia Motors z 2019 r. wykazało, że 80% menedżerów flot powstrzymywało się od zmiany z powodu obaw o zasięg. Co więcej, obawy, że pojazd elektryczny nie będzie wystarczająco naładowany, aby dotrzeć do miejsca docelowego podczas podróży, są bardzo mocne. Zasięg aut elektrycznych jest często zbyt eskalowanym problemem.
Pamiętajmy, że pojazdy elektryczne przeszły długą drogę pod względem zasięgu. Jednak zrozumiałe jest, że lęk przed zasięgiem pozostaje problemem dla wielu osób. Ale nie obawiaj się, istnieje kilka środków, które możesz podjąć, aby złagodzić wszelkie uczucia niepokoju.
Auta elektryczne weszły na europejski rynek z wielkim szumem kilkanaście lat temu. Od tego czasu praktycznie każda marka oferuje w pełni elektryczne samochodu na polskim rynku. Co więcej, każdy wariant modelowy jest lepszy od poprzedniego. Technologia baterii aut elektrycznych oraz całego zarządzania energią nieustannie się rozwija. Zwróćmy uwagę, że zasięg aut elektrycznych uległ ogromnej poprawnie w ostatnich latach. Obecnie oferowane osobowe auta elektryczne nie oferują zasięgu mniejszego niż 350 km w podstawowym wariancie baterii.
Zasięg samochodu elektrycznego oferowanego na polskim rynku rośnie wraz z wyższą wersją wyposażenia. Dostępne samochody elektryczne pokrywają praktycznie pełną segmentację rynku. Znajdziemy mikrosamochody elektryczne oraz SUVy z segmentu B i C. Auta elektryczne na stałe zagościły na naszych drogach. Bez problemu otrzymamy zasięg samochodu elektrycznego na poziomie 450 km. Wersje z największymi bateriami oferują już nawet zasięgi przewyższające 550, a nieraz – i 650 km na jednym ładowaniu.
Jakie rodzaje aut elektrycznych są dostępne na rynku w Polsce?
Floty elektryczne są ostatnio popularnym tematem i rozumiemy dlaczego. Pojazdy te mogą być używane w zastosowaniach lekkich, średnich/ciężkich, a nawet w terenie. Samochody elektryczne mogą dorównywać lub przewyższać ich odpowiedniki napędzane gazem, a ponadto są cichsze.
Pojazdy elektryczne (EV) są napędzane akumulatorami i silnikami elektrycznymi, a nie benzyną lub olejem napędowym, jak konwencjonalne pojazdy. W związku z tym pojazdy elektryczne dzielą się na dwa główne rodzaje. Są pojazdy elektryczne na baterie (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV).
Samochody typu BEV są w całości zasilane energią elektryczną zgromadzoną w akumulatorach. Natomiast auta typu PHEV są wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i zwykły silnik benzynowy lub wysokoprężny. Chociaż PHEV mają większy zasięg niż BEV, nadal wytwarzają emisje przy użyciu silników spalinowych.
Jeśli chodzi o zarządzanie flotą, ważne jest, aby zastanowić się, który typ pojazdu elektrycznego najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Na przykład, jeśli chcesz przejść na ekologię i zaoszczędzić na kosztach paliwa, najlepszym rozwiązaniem może być pojazd typu BEV, ponieważ nie emituje on żadnych gazów.
Jeśli jednak potrzebujesz większej oszczędności paliwa i większego zasięgu do niektórych zadań, lepszym rozwiązaniem może być PHEV. Wszystko sprowadza się do znalezienia właściwej równowagi dla potrzeb Twojej floty. Pamiętajmy jednak, że jest to stan rzeczy na rok 2023. W niedalekiej przyszłości pojazdy typu BEV mogą całkowicie wyprzeć również hybrydy plug-in PHEV.
Jeżeli zarządzasz flotą samochodową w firmie i chcesz kupić auta elektryczne, musisz wykonać pogłębioną analizę. Badanie potencjału elektryfikacji floty pozwoli Ci określić jaki zasięg samochodu elektrycznego potrzebujesz. Co więcej, tego typu zabieg umożliwi Ci odpowiedni wybór modelu, typu i rodzaju finansowania. Finalnie, analiza ta pozwoli Ci także dopasować kwestie ładowania aut elektrycznych w pracy i ładowanie aut elektrycznych w domu. Tego typu działania musisz prowadzić w oparciu o dane. System Cartrack pozwala dokonać poprawnego wyboru samochodów elektrycznych do firmy.
Co wpływa na zasięg samochodów elektrycznych?
Głównym czynnikiem powodującym niepokój związany z zasięgiem był brak infrastruktury do ładowania. W ostatnich latach wzrost zainteresowania autami elektrycznymi w Polsce jest ogromny. Rozwój sieci infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych stara się nadążyć za popytem. Co więcej, ogłaszane są coraz nowe inicjatywy związane z rozbudową sieci ładowania aut elektrycznych w Polsce.
Swoje działania na rzecz elektromobilności ogłosiły takie firmy jak:
– InPost wraz z firmą GreenWay będą stawiać ładowarki do aut elektrycznych przy sieci Paczkomatów. Do połowy 2023 InPost zainstalował już ponad 200 ładowarek w swoich centrach dystrybucji oraz własnych maszynach Paczkomat. Do końca 2023 roku powstanie kolejnych kilkadziesiąt ogólnodostępnych stacji ładowania zlokalizowanych przy automatach paczkowych Paczkomat.
– Biedronka wspólnie z Powerdot do końca 2023 postawi przy swoich sklepach 150 punktów ładowania. Klienci będą się mniej obawiali o zasięg aut elektrycznych bowiem docelowo, do końca 2024 roku, powstanie 600 lokalizacji ładowania. Biedronka i Powerdot w sumie chcą uruchomić aż 1800 punktów ładowania. Finalnie przy każdej ładowarce naładujemy do 3 pojazdów elektrycznych na raz.
– Orlen S.A. także stawia na elektromobilność. Do końca tej dekady Orlen S.A. chce mieć wybudowanych aż 1000 stacji ładowania. Każda na minimum 2 stanowiska. Sieć stacji ładowania Orlen S.A. będzie liczyła tysiące stanowisk. Finalnie swym zasięgiem obejmie wszystkie kraje w których Orlen sprzedaje paliwa.
Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego? Czynniki, na które masz wpływ.
Oprócz dostępności zasobów, inne czynniki wpływające na zasięg samochodu elektrycznego. Tego typu zachowania sprowadzają się do trzech innych głównych kategorii:
Zachowanie podczas jazdy. W przypadku pojazdów napędzanych tradycyjnym paliwem negatywne nawyki podczas jazdy mogą zmniejszyć zużycie paliwa. To samo można powiedzieć o pojazdach elektrycznych. Nadmierna prędkość, ostre hamowanie i szybkie przyspieszanie zużywają dodatkową energię, co skutkuje mniejszym zasięgiem i zwiększonym zużyciem pojazdu.
Pogoda i temperatura pojazdu. Temperatura jest jedną z najczęściej zgłaszanych przyczyn ograniczonego zasięgu, jednak często jest źle rozumiana. Akumulatory litowo-jonowe działają słabo w niskich temperaturach, ale pojazdy elektryczne mają zaawansowane systemy zarządzania termicznego akumulatorów, które utrzymują je w idealnych temperaturach. Systemy te zużywają pewną ilość energii, ale większość utraty zasięgu jest spowodowana energią zużywaną przez klimatyzator do ogrzewania lub chłodzenia auta.
Żywotność baterii w aucie elektrycznym. Podobnie jak baterie w naszych urządzeniach komórkowych, wszystkie akumulatory ostatecznie tracą zdolność do przechowywania pełnego potencjału energii. To zmniejszenie trwałości określane jest jako degradacja baterii. W przypadku pojazdu elektrycznego zbiega się to ze zmniejszonym zasięgiem w czasie.
Ubytek pojemności baterii kWh auta elektrycznego. Jak jest naprawdę?
Na szczęście dane pokazują, że spadek sprawności baterii wynosi tylko 2,3% rocznie. Oznacza po prostu, że pojazd elektryczny o zasięgu 434 km miałby efektywny zasięg około 363 km po około siedmiu latach. Należy również pamiętać, że gwarancja producentów aut elektrycznych na baterie wynosi często 6 lub 8 lat. Udokumentowane są również przypadki starszych aut elektrycznych, gdzie nawet po 7-9 latach ubytek wydajności akumulatora nie był większy niż 20%.
Czy takie dane nie zmniejszają twoich obaw o zasięg aut elektrycznych? Oprócz samej technologii olbrzymie znaczenie ma również edukowanie i szkolenie kierowców aut elektrycznych. Elektryfikacja floty to nie tylko zmiana rodzaju napędu. Finalnie zmieniasz rozumienie motoryzacji swoich kierowców i pracowników. Pamiętaj, aby zadbać o ich odpowiednie umiejętności i poziom świadomości. Zasięg samochodu elektrycznego nie będzie problemem, jeżeli skorzystasz z danych. System Cartrack dla firm i flot umożliwia kompleksową transformację samochodów flotowych na nisko i zeroemisyjne.
Co można zrobić, aby zmniejszyć lęk przed niewystarczającym zasięgiem aut elektrycznych w firmie?
Kupowanie aut elektrycznych może być wyzwaniem, zwłaszcza dla firm, które obawiają się zasięgu. Istnieje jednak kilka sposobów na złagodzenie tego niepokoju.
1. Zapewnienie szkolenia kierowców aut elektrycznych we flocie.
Twoi kierowcy są kluczem do maksymalnego wykorzystania zasięgu pojazdów elektrycznych. Poprawa zachowania kierowcy poprzez szkolenie kierowców w zakresie praktyk ekonomicznej jazdy. Zaliczamy to nich unikanie jazdy na biegu jałowym, utrzymywanie normalnej prędkości oraz unikanie gwałtownego przyspieszania lub zatrzymywania się. Finalnie, tego typu nawyki mogą prowadzić do zmniejszenia zasobów pojazdu i negatywnie wpłynąć na oszczędność energii i zasięg auta elektrycznego.
2. Planuj z wyprzedzeniem trasy dla aut elektrycznych.
Optymalizuj harmonogramy ładowania, aby mieć pewność, że pojazdy elektryczne są gotowe do pracy na początku każdej zmiany. Nawet stacje szybkiego ładowania mogą potrzebować do 30 minut, aby w pełni zasilić standardowy pojazd elektryczny. Z tego względu kluczowe znaczenie ma zrozumienie, gdzie znajdują się stacje ładowania wzdłuż zaplanowanych tras i poświęcenie czasu na ładowanie. To z kolei pomaga w zmniejszeniu niepokoju związanego z zasięgiem. Wspomniane powyżej szkolenie kierowców pomaga również w utrzymywaniu energii, zachęcając kierowców do właściwego korzystania rekuperacji. Tego typu proces przesyła nadmiar energii pojazdu z powrotem do akumulatorów pojazdu elektrycznego podczas zwalniania. Zapewnia to większy zasięg pojazdu elektrycznego podczas jazdy. Zatem fabryczny zasięg samochodu elektrycznego będzie odgrywał coraz mniejsze znaczenie.
3. Utrzymywanie aut elektrycznych w dobrym stanie.
Dokładna rutynowa konserwacja zapobiegawcza utrzymuje koszty operacyjne floty na niskim poziomie. Utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach, na przykład w przypadku pojazdów elektrycznych, może pomóc w maksymalnym przejechaniu każdego ładowania. Utrzymywanie niedopompowanych opon pojazdu elektrycznego może spowodować znaczne zmniejszenie przebiegu. Każdy spadek ciśnienia w oponach o jeden funt na cal kwadratowy (PSI) prowadzi do zmniejszenia zasięgu o 0,4%. Aby zmaksymalizować zasięg auta elektrycznego, ważne jest, aby znać zalecane PSI dla swoich opon. Co więcej, należy regularnie je sprawdzać, ponieważ ciśnienie w oponach może zmieniać się o jeden PSI na każde 7 stopni Celsjusza. Finalnie należy planować kontrole ciśnienia w oponach wraz ze zmianą pór roku.
4. Wspieraj kierowców pojazdów elektrycznych danymi w czasie rzeczywistym
Gdy kierowcy zabiorą swoje samochody elektryczne na drogi, będziesz chciał ich zapewnić, że nie są sami. Monitorowanie stanu naładowania samochodu elektrycznego pozwala menedżerom zapobiegać wyczerpaniu energii w pojazdach o niskim poziomie naładowania. Ponadto menedżerowie flot mogą monitorować poziomy naładowania pojazdów elektrycznych i aktualizować trasy. To z kolei przyczynia się do wskazywania kierowcom pobliskich stacji ładowania na wypadek, gdyby musieli zmienić trasę lub nieoczekiwanie naładować akumulatory.
Podsumowując, jak widzisz zasięg auta elektrycznego to nie tylko pojemność baterii netto. Zasięg auta elektrycznego zależy również od sposobu eksploatacji oraz umiejętności kierowcy. W ten sposób możemy w znaczący sposób zachęcić naszych kierowców do przejścia na zeroemisyjność.
Jak efektywnie zarządzać zasięgiem aut elektrycznych we flocie za pomocą systemu Cartrack?
Redukcja śladu węglowego oraz całkowita dekarbonizacja to wymagające procesy. W myśl nowych unijnych przepisów już od 2035 nie kupimy nowego auta z silnikiem konwencjonalnym. Co więcej, obowiązkowe raportowanie ESG wymusza na flotach elektryfikację. Ambitne projekty CSR również skupiają naszą uwagę na mniejszej emisji CO2 we flocie. Przejście na samochody elektryczne w firmowej flocie jest procesem bardzo złożonym.
Oprócz samego zakupu trzeba zatroszczyć się o ładowanie aut elektrycznych oraz kwestie szkolenia i poprawnego użytkowania. Tak samo, jak w przypadku aut z silnikami konwencjonalnymi – system do zarządzania samochodami flotowymi jest koniecznością. Stosowanie systemu GPS dla flot umożliwia kompleksowe zarządzanie flotą samochodową w firmie. Zasięg aut elektrycznych nie będzie problemem, jeżeli będziemy w sposób nowoczesny zarządzać kierowcami, trasami i zadaniami.
System Cartrack dla firm i flot umożliwia alertowanie, raportowanie i bardzo szczegółowe raportowanie wszystkich parametrów aut elektrycznych. Zasięg samochodu elektrycznego nie będzie barierą zakupową, jeżeli do elektryfikacji podejdziemy w sposób kompleksowy. Cartrack tworzy swoje systemy od ponad 14 lat. Na świecie codziennie obsługujemy ponad 1 750 000 kierowców! Jesteśmy bezpośrednim producentem sprzętu i oprogramowania – dajemy na nie 100% gwarancji przez całą umowę! Specjalizujemy się w telemetrii BIG DATA, która umożliwia monitorowanie pojazdów.
Podsumowując – wypełnij poniższy formularz, jeżeli chcesz otrzymać więcej informacji na temat systemu GPS Cartrack. Zarządzanie flotą aut elektrycznych czy policzalna redukcja emisji CO2 jest możliwa z naszymi usługami. Sprawdź więcej możliwości i zostaw swoje dane kontaktowe: